Annonce:

Håndværker-nyt: Mercedes eSprinter kører overraskende langt på en opladning

Når den nye generation af Mercedes eSprinter præsenteres i februar, venter der en elektrisk varebil med en markant forbedret rækkevidde. En prototype har nemlig tilbagelagt 475 kilometers kørsel på blot én enkelt opladning. Det skriver Mercedes i en pressemeddelelse.

Annonce:

I pressemeddelelsen lyder det:
Det lover godt for rækkevidden i den kommende generation af Mercedes eSprinter. En ikke-produktionsklar prototype af den elektriske model, som tilhører segmentet for store varebiler, har nemlig gennemført en 475 kilometer lang rute fra Stuttgart til München og tilbage igen – på én enkelt opladning.

Imponerende lavt forbrug
Undervejs præsterede den nye eSprinter et strømforbrug på 21,9 kilowattimer per 100 kilometer – og dette til trods for, at ruten bød på såvel motorvejskørsel samt kørsel i bjergområder med markante stigninger.

Prototypen er en forløber for den nye Mercedes eSprinter, som vil blive præsenteret med tre forskellige batteristørrelser. Det var versionen med det største batteri, som blev udvalgt til testkørslen, og for at demonstrere modellens evner som kurérkøretøj, blev der samtidig valgt en ekstra lang version med højt tag.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Forbrugstest i virkelige omgivelser
Hvor mange forbrugstest foregår på lukkede baner eller i laboratorier, valgte ingeniørerne hos Mercedes-Benz Vans at udføre denne testkørsel i naturlige omgivelser og ganske enkelt køre en virkelig ekspreskørsel mellem Stuttgart og München.

Dette betød kørsel i såvel tæt bytrafik samt på landeveje og motorveje. Rutens længde var i alt 475 kilometer og bevægede sig topografisk fra 210 til 785 meter over havets overflade. Ved ankomst til slutdestinationen på Mercedes-Benz Museum i Stuttgart viste varebilens forbrugsmåler en resterende rækkevidde på 20 kilometer.

Mercedes eSprinter


Hele kørslen, som blev foretaget den 19. oktober, blev fra start til slut overvåget fra passagersædet af en uafhængig ekspert fra det tyske test- og certificeringsorgan, TÜV Süd. Dermed blev det garanteret, at det lave forbrug og den lange rækkevidde blev opnået med blot én batteriopladning samt at bilen i øvrigt fungerede, som den skulle.

Markedsførende i Danmark
Med den nye eSprinter, som præsenteres i begyndelsen af februar, understreger Mercedes-Benz Vans igen ambitionen om at være førende indenfor elektrisk mobilitet. År til dato har Mercedes-Benz en markedsandel på 30 procent i Danmark, når det gælder elektriske varebiler – og har dermed indtaget en dominerende førsteplads i segmentet.

“Forbrugstestens resultat for den nye eSprinter lover rigtig godt for et af de mest kritiske punkter, når det gælder elektrisk omstilling på markedet for varebiler, nemlig rækkevidden. Samtidig kan vi løfte sløret for, at den nye eSprinter vil byde på et interessant udstyrsniveau, og med tre forskellige størrelser batteri og et utal af chassiskonfigurationer, vil den blive mere fleksibel end nogensinde. Vi glæder os dermed til at kunne række ud til et endnu bredere kundesegment,” lyder det fra salgschef hos Mercedes-Benz Vans Danmark, Louise Klink Raaschou.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Redaktionen
Redaktionen
Boosted.dk er Danmarks største bilmedie med over en million unikke brugere og over syv millioner sidevisninger hver måned.
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også