Mens 36 procent indrømmer, at de kører for stærkt i tættere bebyggede områder, indrømmer næsten halvdelen, at de mindst kører 25 km/t for stærkt.
Halvdelen af de adspurgte bilister i en ny undersøgelse svarer, at de kører mindst 25 km/t for stærkt.
Det fremgår af en analyse, der sætter fokus på bilisters køreadfærd. Den viser, at mange bilister engagerer sig i handlinger, som de selv vurderer som farlige, selvom de fortsat udfører dem.
Ifølge undersøgelsen oplyste knap halvdelen af deltagerne, at de havde overskredet hastighedsgrænsen med mere end 25 km/t på motorveje inden for den seneste måned. Desuden angav 36 procent, at de havde kørt 15 km/t eller mere over hastighedsgrænsen på villaveje.
Køreadfærd som at køre over for rødt lys blev også nævnt. Hele 27 procent indrømmede, at de havde kørt over for rødt, mens 12,4 procent oplyste, at de havde kørt uden sikkerhedssele.
Undersøgelsen inkluderede også vurderinger af, hvor farlige forskellige typer adfærd bag rattet er. Næsten halvdelen af bilisterne vurderede det som „meget” eller „ekstremt farligt” at overskride hastigheden med 25 km/t.
På villaveje mente 61 procent, at det var en farlig at køre på den måde. Mens 80 procent mener, at det er uacceptabelt at køre over for rødt. Til gengæld var det lidt færre, 75,9 procent, der mener, det er farligt ikke at bruge sele.
En anden del af undersøgelsen handlede om brug af mobiltelefoner under kørsel. Omkring 35,5 procent oplyste, at de havde talt i håndholdt telefon i løbet af den sidste måned.
En lidt større andel, 37 procent, havde læst en tekstbesked eller e-mail, mens 26,7 procent selv havde sendt en tekstbesked eller e-mail under kørsel. Over halvdelen, næsten 60 procent, oplyste, at de havde brugt håndfri systemer som Apple CarPlay.
Særligt yngre bilister i aldersgruppen 19-24 år indrømmede at bruge deres mobiltelefon oftere under kørsel sammenlignet med andre aldersgrupper.
Kombineret med hastighedsoverskridelser og brug af mobiltelefoner er der stadig andre risikofaktorer. Kun 7,4 procent indrømmede at have drukket alkohol i en mængde, der muligvis oversteg den lovlige promillegrænse. Fem procent oplyste at have kørt inden for en time efter at have røget cannabis.
En overraskende faktor var træthed blandt bilister. Næsten 20 procent oplyste, at de havde kørt, selvom de var så trætte, at de havde svært ved at holde øjnene åbne.
Undersøgelsen understreger, at selvom mange bilister er opmærksomme på farerne ved forskellige former for risikoadfærd, fortsætter de alligevel med at udføre dem. Dette skaber et behov for yderligere oplysning og eventuelle tiltag for at forbedre trafiksikkerhede