Den tyske by Hamborg vil ekspropriere en række forhaver i byen, fordi cyklister på ladcykler skal have lov til at overhale hinanden. Beboerne er rasende.
Cykelstierne i Hamborg skal være dobbelt så brede. Det betyder, at byen vil forbyde indbyggerne at have forhaver. Disse skal nemlig inddrages, så ladcykler kan overhale hinanden.
Det skriver Bild via Hamburger Abendblatt.
Og selvom bystyret i Hamborg skal betale erstatning for de forhaver, som ikke længere må være i byen, er flere indbyggere rasende.
Helt konkret vil byen tage 4,25 meter fra hver af de udpegede ejendomme på hver side af vejene. Halvanden meter skal være cykelsti. En halv meter skal være ekstra fortov, mens resten går til at udvide vejen.
Hvis forslaget bliver til noget, må bystyret i Hamborg til lommerne med erstatning. Indbyggerne kan dog højst få 100 euro pr. kvadratmeter, som bystyret vil inddrage til offentligt område.
Det er da heller ikke alle, hverken borgere eller politikere i Hamborg, der er vilde med idéen. Regionspolitikeren Sven Hielscher (CDU) kalder planen ‘vilkårlig’.
– Her er næsten ingen ladcykler, siger han i en kommentar.
Omvendt mener myndighederne i byen ikke, at der er tale om hverken et forbud mod eller ekspropriation af folks forhaver. “Der er tale om forkøbsret,” lyder det ifølge Bild fra myndighederne.
I det hele taget er det ikke små med forslag, der vil lægge begrænsninger ned over trafikken eller forholdene omkring den.
NGO’en European Road Safety Council (ETSC) har eksempelvis foreslået EU, at forbyde bilister at køre hurtigere end 30 km/t. Cyklister må dog heller ikke drøne forbi bilerne. De, siger NGO’en, skal højst kunne køre 20 km/t.
– Der er en myte om, at en hastighedsgrænse på 30 km/t ville føre til øget trafikpropper og øgede omkostninger. Det er ikke understøttet af forskningen, lyder det.
De henviser blandt andet til erfaringer fra Schweiz, hvor man mener, at lavere hastigheder har medført færre trafikpropper og kortere rejsetider.