Før ‘The Hammer’ kom til, havde ingen firedørs sedan kørt 300 km/t. Få historien her!
Frem til 1999 var AMG en selvstændig virksomhed med speciale i tuning af Mercedes-Benz. En af de mest eftertragtede modeller fra før, de blev opkøbt af Daimler-koncernen, er den forrygende ’The Hammer’, som ikke kunne købes hos den lokale Mercedes-forhandler, skriver Bil Magasinet.
Kunden skulle købe en almindelig 6-cylindret coupé fra W124-familien og køre til AMG-fabrikken og bede dem om at bygge den om og lægge en ildsprudlende V8-motor i.
The Hammer kunne kun fåes med STORE V8’ere
Der var frit valg mellem V8’ere på 5,0, 5,6 eller 6,0 liter, og performance-entusiaster gik naturligvis efter bjørnen på seks liter med fire overliggende knastaksler, otte cylindre og 32 ventiler. Den er gigantisk og kan kun lige presses ned i motorrummet på en W124.
En almindelig 5-liters Mercedes-V8’er fra den tid er så blid i sin motorgang, at man selv med åben hjelm kan have svært ved at høre, om den kører, men de problemer har du ikke med The Hammer: Den har et dybt og tungt brøl, der kan høres tre kilometer væk på en frostklar morgen uden vind.
566 Nm gør den BRUTAL
Motoren yder 385 hk og et moment på 566 Nm, hvilket gør den til en raket i mellemaccelerationer på Autobahn. 0-100-tiden er fem sekunder rent og topfarten 289 km/t. Men faktisk kørte det tyske bilblad ‘Auto Motor und Sport’ hele 303 km/t på toppen i en test af udgaven med den 5,6-liters V8’er.
Der blev kun bygget 12 styk
Der blev kun bygget 12 stk. 300 CE med 6,0-liters motor, og bilen her er en af dem. Den blev første gang indregistreret i Japan i 1995 i sort metallak, hvor den blev til 2014, da den blev solgt til en køber i Holland. Den havde da kørt 75.100 km og var omlakeret i hvid. Den nye køber førte den tilbage den originale sorte lak og solgte den i 2017 til den nuværende ejer, der har gjort bilen så original som muligt.
Den har i dag kørt 77.500 km og betragtes af RM Sotheby’s specialist som et af de fineste eksisterende eksemplarer af de tidlige AMG’er. De stiger i pris på grund af de meget begrænsede styktal, og på en bil som W124 er det desuden stadig muligt at købe originale reservededele.
Der er intet, der forhindrer, at de tidlige Autobahn-lokomotiver vil stige yderligere i pris.