Der er ikke længere én eneste åbent brintstation i Danmark. Og stationer kan tilsyneladende godt forblive lukket.
For spørger man Brian Vad Mathiesen, som er professor i energiplanlægning ved Aalborg Universitet, er der ingen fremtid i brintbilen.
Til Motor-magasinet fortæller professoren, at udviklingen af brintbiler er gået i stå, og at brint i personbiler er forbundet med en række besværligheder.
Først og fremmest mener Brian Vad Mathiesen, at brint er ineffektivt som drivmiddel. Her giver en almindelig elbil meget mere mening, synes professoren.
Energitabet i brint til personbiler er simpelthen for stort. Omvendt afviser professoren ikke, at tung transport, såsom fly og skibe, der ikke lige er sådan at drive på strøm, kan få gavn af brinten.
LÆS OGSÅ: Skete i mandags – nu er 100 danske taxaer totalt ubrugelige
Men til personbiler og lastbiler er det altså både dødt og udelukket med brint. Det er dog ikke alle, der er enige med professoren i Aalborg.
Den danske Toyota-importør nægter eksempelvis at pille brintbilen Mirai ud af modelprogrammet. Samtidig kalder importøren lukningen af brintstationerne ‘et tilbageskridt’.