På nær Polestar blev 2023 heller ikke året, hvor de mange nye kinamærker fik fat i de danske bilister. Det er der flere årsager til påpeger tidligere for Toyota i Danmark.
På nær lige Polestar havde kinamærkerne det svært på det danske marked i 2023. Det selvom der var mange af dem herhjemme.
Det fremgår med al tydelighed af den statistik som De Danske Bilimportører fører over ny-indregistreringer i Danmark.
Intet andet kinamærke nåede op i nærheden af de 2.022 biler, Polestar fik på danske nummerplader sidste år. MG kom tættest på men var alligevel langt fra med 1.438 nye biler.
Og den manglende lyst til noget fra Kina er der flere årsager til. Det forklarer Morten Hannesbo, der er tidligere topchef hos Toyota i Danmark, til Jyllands-Posten.
LÆS OGSÅ: Tesla må gerne udnytte smuthul i loven siger myndigheder
Danskerne er ganske enkelt bekymret for alt fra bilernes kvalitet til gensalgsværdien. Desuden rejser der sig en uvilje mod Kina og en generel frygt for handelskrig verdens næststørste land målt på befolkningstallet.
I Bruxelles fortalte EU-kommissionens formand Ursula von der Leyen tilbage i september sidste år, at hun vil have undersøgt, om den kinesiske stat ulovligt uddeler statsstøtte til sin bilindustri.
En statsstøtte der betyder, at kinamærkerne kan sælge biler til en pris, hvor bl.a de europæiske mærker ikke kan være med. Læs mere her.
På LinkedIn erklærer bilbranche-analytiker René Tønder sig enig i Morten Hannesbos betragtninger om kina-mærkernes svære kår i Danmark.
René Tønder påpeger dog også, at kinamærkerne er presset. Bl.a. af Teslas tendens til konstant at justere priserne på nye biler ned. Noget der bl.a. lige er sket i Danmark igen. Læs mere om det her.