Tyskeren Hansjörg von Gemmingen er ikke som de fleste. Han har nemlig det mål at køre så langt som muligt i sin Tesla Model S. På et år er det blevet til 300.000 kilometer.
Tesla-entusiasten Hansjörg von Gemmingen har tilbagelagt imponerende 300.000 kilometer på et år i sin Tesla Model S fra 2013. Han har dedikeret sig til at køre lange distancer for at demonstrere holdbarheden af sin elbil og dens batteri.
Von Gemmingen har et ambitiøst mål om at slå verdensrekorder i alle kategorier og overgå en Volvo P1800 der i Guinness Rekordbog er noteret for at have kørt mere end 5 millioner kilometer.
I 2023 fik Teslaen sit fjerde batteri på EV Clinic, et specialværksted for elbiler i Kroatien, hvor de også installerede den 14. elmotor. Siden da har Hansjörg kørt 500.000 kilometer, og batteriet ifølge ham kun minimale tegn på nedbrydning.
– Det nye batteri passerede 500.000 kilometer i dag. Stadig 347 km rækkevidde ved 90 procent opladning, skriver von Gemmingen på sin X-profil.
Tidligere har elmotoren været den største udfordring. Men efter en opgradering på det kroatiske værksted, der fjernede en designfejl, kører den nu problemfrit.
Tesla har dækket tre batteriudskiftninger under garantien. Det første batteri holdt 650.000 kilometer, det andet 670.000 kilometer, og det tredje 550.000 kilometer. Det nuværende batteri har kørt over 500.000 kilometer.
Selve bilen, der er fremstillet i aluminium, er i bemærkelsesværdig god stand. Både rat og sæder er originale fra 2013 og fremstår velholdte.
Von Gemmingen udtrykker dog en vis irritation over den manglende respons fra Elon Musk, som kun har svaret én gang på tyskernes henvendelser.
– Elon Musk sendte en besked 11 måneder efter, at jeg passerede en million kilometer, siger Hansjörg.
Den manglende kommunikation fik Von Gemmingen næsten til at skifte til en Lucid Air. Til andre elbilentusiaster, der ønsker at køre lange distancer, har von Gemmingen et råd.
– Tesla har godt styr på konditionering af batteriet. Det er meget vigtigt, at batterierne ikke bliver for varme, og det er også vigtigt, at du ikke går med et koldt batteri til en superlader, for det er meget dårligt for batteriet.