Fords danske Mustang-program får snart nyt selskab. Det sker i takt med, at Ford lancerer fjerde generation af Mustang Mach 1 i Danmark. Se de danske priser her.
Fords første bil med modelbetegnelsen “Mustang Mach 1” blev lanceret tilbage i 1969. Modellen var tiltænkt som en opgraderet og mere banefokuseret version af Mustang GT. Ford har siden dengang lanceret modellen i 1971, 1974 og 2003. Ventetiden har været lang, men vi kan i dag glæde os over, at den første leverance af den fjerde generation af Mustang Mach 1 nu er igangsat i Europa. Det skriver vores venner fra Bilmagasinet.dk.
Den dårlige nyhed…
Før du skynder dig hen til din lokale Ford-forhandler for at aflægge en bestilling på Mach 1’eren, skal du være opmærksom på, at den europæiske model ikke er ens med den amerikanske.
Den amerikanske model låner nemlig den samme optimerede version af “Coyote V8-motoren”, som du finder i deres Bullitt. Det betyder, at den amerikanske model yder hele 480 hk i stedet for de 460 hk, som vi kan se frem til i Danmark.
Kan du leve med 20 færre hestekræfter, end hvad man ellers finder i den amerikanske pendant, så kan du se frem til en længere række optimeringer pakket ind i et aggressivt design.
Elementer fra Shelby GT500
Den fjerde generation af Mustang Mach 1 har gennemgået en række forbedringer, som alle bidrager til at gøre modellen mere potent på en racerbane. Den europæiske version af Mustang Mach 1 tager udgangspunkt i Ford’s ikoniske 5,0-liters V8-motor og yder 460 hk. Modellen byder ydermere på en række aerodynamiske optimeringer som, udover at bidrage til et aggressivt design, øger downforcen med 22 procent sammenlignet med Mustang GT, som er den regulære version af Mustang med V8-motor. Det giver bilen en forbedret stabilitet på bane og ved høje hastigheder.
Er du så heldig at få fingrene i en af de første Mach 1’ere i Danmark, kan du se frem til at blive sendt afsted fra 0-100 km/t på 4,4 sekunder. Har du en tung speederfod, skal du samtidig være opmærksom på eventuelle naboklager, da du ikke skal forvente, at bilens fire aktive 4,5” ventiler i udstødningssystemet ligefrem lægger en dæmper på den ellers allerede buldrende V8-motor.
Optimeret til racerbanen
Vælger man at tage sin Mustang Mach 1 med til trackday, bliver man forventeligt positivt stemt over for den ekstra luftoliekøler, som øger kølekapacitet med 75 procent. Luftoliekøleren er den samme, som du finder hos storebroren, Shelby GT350. Det betyder, at bilen får ekstra køling ved høje belastninger, hvilket er en klar fordel ved banekørsel.
Ved brug af samme Open Air-indsugningssystem og gasspjæld som i Shelby GT350 kan Mach 1’eren tage 7.500 omdrejninger i minuttet. Modellen opnår det maksimale drejningsmoment på 529 Nm ved 4.600 omdrejninger i minuttet.
Også bilens affjedring er udviklet med henblik på banekørsel. Undervognen er udstyret med MagneRide 2-støddæmpningsteknologi, hvilket byder på stivere forfjedre samt hurtig respons ved ændrede vejrforhold og underlag.
Hvad koster den?
I Danmark kan vi se frem til to forskellige varianter. Begge varianter har differentialespærre som standard.
Den billigste variant er udstyret med en 6-trins manuel gearkasse med dobbeltpladet kobling. Denne variant er udstyret med rev matching-teknologi, hvilket gør gearskift hurtigere og mere flydende. Det er første gang, at Ford gør denne gearkasse tilgængelig i Europa.
Varianten med en 6-trins manuel gearkasse har en vejledende udsalgspris på 937.985 kr.
Har du derimod lidt flere penge på kistebunden, er det muligt at vælge din Mach 1 med en 10-trins automatgearkasse. Denne gearkasse kommer med en ny drejningsmoment-konverter, hvilket optimerer drejningsmoment, ydelse og gearskift.
Varianten med en 10-trins automatgearkasse har en vejledende udsalgspris på 962.152 kr.