Regeringen har sammen med en række andre partier netop indgået en ny aftale om havvind. Og det får især brint-branchen til at juble.
Regeringen og partierne SF, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet har indgået en aftale, som fastlægger rammerne for danmarkshistoriens største udbygning af havvind på 9 GW havvind.
Og hvor det måske ved første øjekast godt kan lyde en smule tørt, er det faktisk en aftale, der får især brintbranchen til at juble.
Aftalen baner nemlig vejen for, at Danmark kan blive storproducent af grøn strøm, brint og grønne brændstoffer. Herunder e-fuel.
Blandt andet fordi det bliver muligt at stille endnu flere hav-vindmøller op, hvis det vurderes, at muligheden er der.
LÆS OGSÅ: Nu rammes ALLE veteranbiler – vægtafgiften stiger voldsomt meget
– Vi får helt andre mængder grøn energi til rådighed, og tager dermed et vigtigt skridt frem mod næste kapitel i den grønne omstilling, hvor grøn strøm er den råvare, vi i Danmark i massive mængder skal forædle til brint og brintbaserede grønne brændstoffer, siger direktør i Brintbranchen, Tejs Laustsen Jensen, til Motormagasinet.
Tilbage i marts måtte EU lægge arm med Tyskland og seks andre EU-lande for at få en ny aftale om bilindustriens co2-udledning gennem.
EU lagde op til helt at forbyde forbrændingsmotoren, men måtte bøje sig for tyskernes krav om at tillade syntetisk brændstof. Altså e-fuel.
Kort efter meddelte verdens tredjestørste bilkoncern, Stellantis, at 28 millioner af koncernens biler allerede problemfrit kan køre på syntetisk benzin. Forinden har både Porsche og Lamborghini arbejdet med det ‘kunstige’ brændstof.