Hidtil har det i Frankfurt været sådan, at bilisterne skulle ned på omkring 30 km/t i centrum. Nu er det sat ned til 20 km/t – også for cyklisterne.
Bilisterne skal nærmest trille rundt i Frankfurt. I december sidste år forbød bystyret nemlig hastigheder over 20 km/t på alle sidegader i byens centrum.
Officielt sker det for at rydde op i den forvirring, som forskellige hastighedsgrænser kan give bilisterne i byen.
Allerede fredag den 2. december blev de første 30 km/t skilte pillet ned og erstattet med 20 km/t. I begyndelsen af 2024 kom flere skilte op i byen.
Desuden vil bystyret have lavet alle parkeringspladser på disse veje om til fodgængerfelter eller fortove.
LÆS OGSÅ: Først land i verden efterligner dansk vanvidsbilisme-lov
Det skriver det tyske medie Stern.
De eneste veje, som ikke påvirkes af de nye, lavere hastighedsgrænser, er byens hovedveje. Her er det stadig tilladt at køre 50 km/t.
Cyklisterne og folk på el-løbehjul skal dog ikke føle sig for sikre. For selvom de teoretisk set nemmere vil kunne køre hurtigere end bilerne, vanker der også bøder til den slags trafikanter.
Tyskerne er dog langt fra de eneste, som vil gøre livet surt for de fleste i trafikken. Herhjemme vil bystyret i København have lov til at implementere flere forbud mod biler og hastighedsgrænser. Læs mere om det her.
Omvendt dropper en by som Odense at indføre de såkaldte nul-emissionszoner. Livet for bilisterne i byen bliver dog stadig mere besværligt, fordi flertallet på rådhuset vil forbyde hastigheder over 30 km/t i det meste af Odense.