Informantionen – eller rettere sagt manglen på den – har allerede kostet hundrevis af bilister i biler fra udlandet dyrt i Danmark.
Nye og skrappere miljøzoneregler har nu i to måneder holdt de ældste dieselbiler uden partikelfiltre uden af København, Odense, Aarhus, Aalborg og Frederiksberg.
Det er bare ikke alle, der har fået den besked. For selvom danskerne burde være godt oplyst om reglerne, kører der stadig ældre dieselbiler i miljøzonerne.
Hundredvis af dem har udenlandske nummerplader på. I mange tilfælde ved ejerne dog ikke, at det koster dem en bøde på 1.500 danske kroner at krydse en miljøzone-grænse i en forbudt bil.
Det skriver svenske Aftonbladet.
LÆS OGSÅ: Nu skal bilisterne vænne sig til nyt forbud i trafikken
En af dem, der er blevet opdaget i en miljøzone i en ældre dieselbil uden partikelfilter, er 62-årige Helene Aurell.
Hun skal betale 3.000 kr. til den danske stat, fordi hun to gange har krydset en miljøzone i sin dieseldrevne Opel fra 2011.
– Jeg forstod ingenting. De vil have, at jeg skal betale 1.500 danske kroner gange to for at køre frem og tilbage, siger hun til avisen.
Hos den svenske stat er der dog ikke meget hjælp at hente. Svenskerne må nemlig selv have styr på de gældende regler, når de kører rundt uden for Sverige.
– Sverige har pligt til at informere om regler, der gælder i Sverige. Men vi overvåger ikke, hvordan andre lande vælger at ændre deres regler, forklarer Per Öhlund fra Transportstyrelsen i Sverige.
Svenskerne er dog ikke de eneste, der slår sig på de nye miljøzoneregler i Danmark. Det gør danske bilister også.
Allerede efter en måned var bøderne størrelse løbet op i millioner af kroner til statskassen. Hvordan det hænger sammen, kan du læse mere om her.