Bagrudeviskeren er helt unødvendig i moderne biler. Det mener flere bilmærker, som derfor fjerner den.
Hvornår har du sidst set en bagrudevisker – altså på en helt ny bil? Nej, vel?! Men den slags findes skam stadig. Eksempelvis på den helt nye Suzuki Swift.
Men det, den lille japanske bil har beholdt, bliver der længere og længere imellem hos konkurrenterne. Det er primært elbilerne, der må nøjes uden bagrudeviskeren.
Du finder ikke en bagrudevisker på eksempelvis Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, MG 4, Toyota bZ4X og søsterbilen Subaru Solterra. Selvom der også findes benzinbiler uden.
Eksempelvis Citroën C5 X og Peugeot 408 kører også rundt uden. Og dermed knækker en ellers lang tradition i bilindustrien. Ifølge svenske Vibilagare dukkede bagrudeviskeren allerede op i 1940’erne, hvor amerikanerne kunne bestille det til nye biler.
LÆS OGSÅ: Nye tal: Elbiler ruster lige så meget som fossilbiler
Årsagen er simpel. Viskeren, der holder den bagerste rude ren og klar, er ikke længere nødvendig. I hvert fald ikke, hvis man spørger bilmærkerne.
– Det er ikke nødvendigt. Bilens aerodynamik og behandlingen af bagrudens glas gør, at vandet flyder væk af sig selv, siger Clément Lefèvre, talsperson hos MG, til det svenske medie.
Noget andet er spørgsmålet om et hensyn til aerodynamikken og dermed bilernes effektivitet på vej gennem luften. Ifølge MG vil bilister for det tredje hellere have ting som sædevarme og klimaanlæg i deres nye biler.
Det er dog ikke nødvendigvis positivt – i hvert fald ikke udelukkende – at bagrudeviskeren forsvinder. Svenskerne henviser til en langtidstest af Hyundai Ioniq 5, hvor vinterens våde vejr blev ‘hængende’ på bagruden uden viskeren og det ofte lille viskerblad.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!