Mild hybridteknik skubber ydelsen opad i den nye Audi RS6
I disse dage fejrer Audis RS-divison 25-års jubilæum. Et meget passende tidspunkt at lufte en ny model på.
Som sagt, så gjort – hils på den nye RS6. En drøm af en stationcar, der kan gå 305 km/t på Autobahn og have plads til hele familien plus et par hunde og anden oppakning imens.
Helt præcist yder den fire-liters biturbo-V8 600 hestekræfter – 40 mere end den forrige RS6, når RS6 C7 Performances 605 hestekræfter ikke regnes med, og 800 newtonmeter.
Det hele kan lade sig gøre, fordi et 48-volts batterisystem lader på starter/generator, når bilen bremser eller coaster, når der ikke trykkes på speederen.
Det kan i teorien også spare på brændstofforbruget – eftersom den brutale stationcar faktisk holder motoren slukket i op til 40 sekunder mellem 55 km/t og 160 km/t.
Kræfterne fordeles af et permanent firehjulstræk, der spiller ydelsen 40:60 mellem for-og baghjul.
STØRSTE BREMSER NOGENSINDE
Fælgene er kæmpe. Altså som i 22″ store. Fordi der under dem skal være plads til de ti-stemplede bremsekalibre rundt om RS6erens kemiraske bremseskiver.
De største skiver Audi nogensinde har monteret på en gadebil.
0 til 100 km/t tager 3.6 sekunder, mens automatgearkassens otte trin trækker bilen fra 0 til 200 km/t er ovre på sølle tolv sekunder.
Med et nyt “RS mode” kan en drejeknap på rattet justere bilens response i alt fra motor til luftundervognen. Noget lignende ses i BMW M-modeller, som har M1 og M2-knapper, der kan det samme.
SMART LUFTUNDERVOGN
Luftundervognen er tilmed så smart, at den kan sænke sig automatik, når der virkelig er fart på den nye RS-stationcar. I forvejen er RS6 20 millimeter lavere end den almindelig A6. Når der rigtig er smæk på, bliver det til 30 millimeter.
RS6 kan også bestilles med konventionelle med stålfjedre og adaptive støddæmpere, som kan justeres i tre trin.
Produktionen af RS6 C8 forventes at begynde i starten af 2020.