Da Audi præsenterede SQ7, var det med dieselmotor. Den er siden erstattet af en benziner – men en RS Q7 er det aldrig blevet til – officelt altså.
De kunne så let som ingen ting gør noget ved det. For teknikken ligger allerede i den større RS Q8, men nogen RS-behandling har Q7’eren altså aldrig fået.
Officelt i hvert fald. For med lidt godt vilje kan man sagtens sige, at bilen findes. Det er bare ikke Audis fortjeneste. I stedet skyldes det, end ombygning af en SQ7 med polske nummerplader.
Motoren i dette Sepang-blå eksemplar kan nemlig noget mere, end den fire-liters V8-motor med twinturbo normalt kan. Med 550 hestekræfter går den fra 0 til 100 km/t på sølle 3,7 sekunder.
0,1 sekund hurtigere end fabriksbilen RS Q8, hvis bud på en V8 – basalt set samme motor – har 100 hestekræfter mere.
Så kan man indvende, at Q7’eren – selv i S-trim – stadig vejer godt til. Og ja, med en køreklar vægt, som sniger sig over 2,4 ton, bliver SQ7 aldrig nogen racerbiler. Men flytte sig kan den altså unden problemer.