2011 Lexus CT200h
CT 200h var Lexus første 5-dørs hatchback. Den har hybridteknologi, 1,8-liters benzinmotor med variabel ventilstyring og elmotor fra Toyota Prius. Kombinationen giver populært sagt præstationer som en 2-liters motor, men forbrug som en 1,4-liters.
CT kører som om, den tror, den er en BMW. Styretøjet er præcist og fremragende afstemt, komforten er god på trods af 17 tommer alufælge, og du sidder lavt i lækre sportsstole. Street credit får du også, for den ser forrygende ud… Men så har vi balladen.
Når du giver gas, farer den lille benzinmotor op i 5.000 o/min, og dér bliver den, indtil du løfter speederen. Der sker bare ikke rigtig noget, og du må aldrig kører om kap med en rigtig BMW, for så får du bøllebank. Problemet er den trinløse gearkasse, der blev udviklet til CO2-forskrækkede miljøhippier i Toyota Prius, men ikke hører hjemme i en sporty bil. 0-100-tiden er 10,3 sekunder, men føles som 15 sekunder på grund af den grimme lyd fra motoren.
Nissan 100 SX – årgang 1991
I midten af 1990’erne fik “ægget”, Nissans sportscoupé, stor respekt, og ankom du til diskotek i Løkken i én, var du sikker på at score. Nypris i 1991 var 174.986 kr., der kun rakte til den mindste motor, en 1,6-liters på 90 hk. Den gav en 0-100-tid på 10,8 sek.
Ford Capri 1300 – årgang 1969
Den første Capri kom til verden sidst i 60’erne som et europæisk modstykke til Ford Mustang. Den blev bygget med forskellige motorer i Tyskland og England, og man genkender de elegante fastback-linjer fra den originale Mustang.
Herhjemme solgtes der kun engelskproducerede Capri I helt frem til Capri IIs premiere i foråret 1974, fordi der før Danmarks indtræden i EF/EU var lavere told på britiske varer end på tyske. Motorprogrammet blev indledt med en 4-cylindret 1,3-liters Kent-rækkemotor med beskedne 52 hk, og med en egenvægt på 915 kg var Capri langt fra den raket, udseendet signalerede. Næste trin var den 1,6-liters Capri 1600 med 64 hk.
Ford Mustang 2,3 – årgang 1974
Ford præsenterede anden generation af Mustang to måneder før den store oliekrise i 1973. Den daværende boss Lee Iococca gav fabrikkens motorudviklere ordre om at downsize, og derfor blev bilen lanceret med en basismotor, der til Mustang-fans bestyrtelse kun havde fire cylindre.
Den 2,3-liters motor ydede 89 hk, og ifølge magasinet Edmunds var motorens ydelse “i sandhed patetisk”. For fartgalninge fandtes en V6-motor på 106 hk, der ifølge Edmunds var “undermotoriseret”. Først i 1975 vendte V8-motoren tilbage i Mustang, og 1974 blev det eneste år, hvor der ikke blev produceret Mustang’er med V8-motor. På trods af de tyndarmede motorer blev 1974 den 6. mest solgte Mustang-årgang nogensinde.
Porsche Cayenne V6 – årgang 2003
Bilen, der reddede Porsche fra økonomisk ruin, kunne dårligt have reddet sig selv, hvis den blev jagtet af en halvfed gravhund. Man skulle tro, at der fulgte fart med Porsche-mærket, men ak nej.
I den slappeste version havde den en 3,2 liters V6 med 250 hestekræfter og automatgear, og den slæbte sine mere end 2 tons fra 0-100 km/t på søvn-fremkaldende 9,7 sekunder.
Pinligt, Porsche.