6. Forlygter på Lamborghini Diablo fra en Nissan 300ZX
Da Lamborghini skulle opgradere sin Diablo i 1999, fik man den udfordring, at det var nødvendigt med nye forlygter, for at bilen kunne godkendes i USA.
Tiden var knap, og forlygter er dyre at udvikle fra bunden af, så i sin søgen efter en kvik løsning, fandt man ud af, at forlygterne fra en Nissan 300ZX, der blev lanceret i 1989, passede på fronten af Diablo, og sådan blev det.
I samme anledning fik Lamborghinien i øvrigt Hellas 4269-baglygter.
7. Porsche Boxster og 911 identiske fra forkofanger til døre
Da Porsche introducerede Boxster i 1996 var den en del af en større satsning, der skulle gøre det trængte mærke rentabelt.
Løsningen var den nye lille Boxster, men for at sikre, at den blev rentable, blev udvikling og produktionen af den kædet sammen med den nye Porsche 911 (996), der blev introduceret året efter.
De to biler er således identiske fra forkofangeren til og med dørerene. Først bag forsæderne adskiller de to sig ved, at motoren vender bagud på en 911 og fremad på en Boxster.
Forlygter, døre, forrude, forskærme, frontklap og mere, var identisk på de to biler, hvilket lignede en risikabel gambling med 911-brandet. Som bekendt blev den starten på en succes for Porsche.
8. Radio fra Peugeot i Maserati GranTurismo
Da Maserati lancerede den nye coupé, GranTurismo, i 2007, havde man ikke helt styr på det med infotainment-systemet, og så må man jo låne.
Hvorfor man gik efter systemet fra Peugeot 207 – og adskillige andre Peugeot og Citroën-modeller – er uklart, men layoutet er præcis det samme. Kun navnet er skiftet.
9. Ford-V6 går tæt på 300 km/t men ikke i en Ford
Den danske ordensmagt var helt pjattet med Ford Mondeo i tredje generation, det var de sådan set også hos den lille, engelske superbilsproducent Noble. Men af helt andre grunde en storkøbs-fordele. Noble brugte V6’eren fra Mondeo-topmodellen i deres M400.
Der fik de den til at gå fra 0-100 km/t på 3,3 sekunder og 297 km/t på toppen! Men det er altså stadig en Ford-motor. Mondeoen, der indrømmet var noget tungere, skulle bruge 7,9 sekunder på at ramme de første 100 km/t.
10. Dyreste MG nogensinde kørte med Fiat-forlygter (OG… baglygter)
Den dyreste MG (X-Power SV) nogensinde var, da den blev samlet, noget af et blandingsprodukt. Bilen var baseret på en italiensk Qvale Mangusta, men blev drevet af en Ford-V8’er på 4,6-liter, der voksede til 5 liter i topmodellen SVR. Men det billigste træk på MG’en er nok lygte-pakken fra Fiat. Forlygterne er nemlig fra en Punto Mk.II, mens baglygterne er taget direkte fra en Fiat Coupé.