Hvis størrelsen ikke betyder noget, kan du faktisk fræse billigt over Storebælts-forbindelsen i bilen – den skal bare have de helt rigtige mål.
Vidste du, at du kan krydse Storebæltsbroen til (næsten) halv pris, hvis din bil er lille nok?
Hvis du skal til familietamtam på den anden side af Storebælt, og du tager turen i en bil, der er under 3 meter i længden, bliver du kun opkrævet 130 kroner i stedet for de normale 245 kroner, fordi din bil klassificeres som en motorcykel, skriver DBA.dk.
Og den er god nok!
Så hvis du er en rigtig krejler og er af den overbevisning at alt, der er sparet, er tjent, kan det være, du skal købe én af bilerne, vi har samlet i denne artikel.
Ret skal være ret: Af de 5 biler, vi har fundet, er kun de første 4 korte nok. Men det kan også være, at du bare vil gøre det til en sport at være kort.
Lad os se på bilerne på listen herunder.
Den originale Mini
En gammel Morris Mascot måler 3.054 millimeter i længden – altså lige over 5 centimeter mere end Storebæltsbroens skillelinje. Så hvis du køber en gammel Mini, skal det ikke være for at spare penge på broovergangen. Men det er selvfølgelig ikke 5 centimeter, der skal skille os ad, og derfor er den med her i artiklen alligevel.
Morris Mini, Morris Mascot, Morris Mini-Minor, Austin Seven… Ja, kært barn har mange navne – men den kendes nok bedst under det simple kaldenavn ‘Mini’. Og kært barn, det var den! Den blev produceret i omegnen af 5,7 millioner eksemplarer, hvilket gør den til artiklens mest solgte.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre
SMART ForTwo
Tilbage i 1998 ville det dengang splinternye bilmærke, som var ejet af Mercedes, vise, at man sagtens kunne producere en moderne mini-mikrobil, som man kunne i gamle dage. Denne gammeldaws nytænkning fra bilmærket Smart blev velmodtaget, hvorfor modellen er produceret i over 1,7 millioner eksemplarer til dato på tværs af tre generationer.
Det høje produktionstal betyder, at du kan få fingrene i sådan en lille bandit for mellem 20.000 kroner og 50.000 kroner alt efter stand.
Det lille, populære vidunder måler 1.810 millimeter i sin første generation, hvilket gør den små 20 centimeter kortere end Storebæltsbroens mindstemål for personbiler
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre
Nej. Det er ikke den pensionerede cirkusklovns bil, vi har fået til salg. Den lille Goggomobil er en vaskeægte produktionsbil, der blev produceret fra 1955 til 1969 – og i de sidste 4 produktionsår var det faktisk BMW, der stod bag.
Goggomobil T 300 måler sølle 2.900 millimeter i længden, hvilket altså gør den 10 centimeter kortere end Storebæltsbroens skillelinje.
Faktisk er det ikke så unfair, at denne lille Goggomobil kun opkræves som en motorcykel. Motoren i den er nemlig meget lig en motorcykelmotor, eller nærmere en knallert, da den er to-takt med bare to cylindre.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre
Den første Fiat 500
Vi bliver i samme tidsalder som med Goggomobil. Den første, lille Fiat 500 blev produceret fra 1957 til 1975 – og sågar i næsten 4 millioner eksemplarer!
Fiat 500 er et nuttet ikon, der ligesom Goggomobilen har, hvad der bedst kan beskrives som en motorcykelmotor med to cylindre – dog en mere medgørlig 4-takts motor med mellem 17 og 37 hestekræfter.
Det store soltag på Fiat 500 var derfor ikke en luksusgode, der kunne krydses af på ekstraudstyrslisten, men en måde for Fiat at spare stål på. Ved at lave et stort hul i taget og putte stof over, kunne Fiat spare meget stål på tværs af de godt 4 millioner eksemplarer.
Med sine 2,9 meter ryger Fiat’en lige under Storebæltsforbindelse mindste mål for biler og slipper derfor billigt over broen.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre
Toyota iQ
Måske det netop var Smarts indiskutable succes med ForTwo-modellen, der gjorde, at Toyota gav sig i kast med deres IQ-model, der måler 2.985 millimeter i længden – altså godt 30 centimeter mere end ForTwo.
Det mere moderne udgangspunkt for Toyota IQ gør, at du får en motor, der er mere tidssvarende end Goggomobil og Fiat 500, der har 4 cylindre, som du kender det, med mellem 67 og 97 hestekræfter, der kan skyde dig over broen med et smil på læben.
Og ja, så findes bilen også som en Aston Martin!… hvor skørt det end lyder.