Annonce:

Her er Årets Bil i Danmark 2021

Det blev et tæt opløb mellem Toyota Yaris, Seat Leon og VW ID.3, men det blev den nye eldrevne Folkevogn, der vandt titlen

Annonce:

Danske Motorjournalister har netop offentliggjort vinderen af Årets Bil i Danmark 2021 ved en kåring, der foregik online, skriver Bil Magasinet.

Vinderne blev Volkswagen ID.3 med 150 point foran Seat Leon med 122 point og Toyota Yaris med 114 point.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

De 22 jurymedlemmer bag kåringen af Årets Bil i Danmark 2021 havde stemt syv nye bilmodeller i finalen:

* BMW 4-serie
* Honda e
* Renault Captur
* Toyota Yaris
* Peugeot 2008
* Seat Leon
* VW ID.3

Udover hovedprisen som Årets Bil blev der uddelt tre øvrige priser:

Bilglæde-prisen
Vinder: Honda e
Begrundelsen fra Steen Bachmann fra Bil Magasinet lyder: “Fordi man bliver i godt humør af at køre i den, og det har verden brug for i 2021.”

Designprisen
Ferrari Roma
Fordi Ferrari vender tilbage til enkelt og elegant design fra 1960’erne kombineret med moderne teknologi.

Læs mere efter videoen:

Innovationsprisen
Vinder: Honda e
Det er første gang siden 1969, at et bilmærke har taget to priser ved kåringen.

Hvad er det for en bil?
VW ID.3 er en helt ny model, der samtidig er det første medlem af en ny eldrevet modelfamilie under ID-navnet.

Læs mere efter annoncen:

Auto Show Annonce

Der er tale om en 5-dørs, 5-sædet hatchback med litihiumbatteri i bunden og en elmotor integreret i bagakslen. Bilen er baghjulstrukket og har ét gear frem og ét tilbage.

Så det er ikke en ny e-Golf?
Nej, ID.3 har intet til fælles med Golf og deler ingen komponenter. Den er baseret på en nyudviklet skalerbar platform (MEB) til elbiler, som er fleksibel både hvad angår akselafstand og antallet af moduler i batteriet. I ID-3 er der for eksempel ni moduler i batteriet, mens den kommende ID.4 vil have 12.

Læs mere efter annoncerne:
Responsiv Iframe

Hvordan kører den?
D.3 udmærker sig ved støjsvag kørsel, overraskende langturskomfort til dels på grund af den lange akselafstand og generelt en moden og komplet måde at køre og opføre sig på.

Her er hverken skabagtige påfund, kunstige motorlyde eller løsninger, der valgt bare for at lave ting anderledes. Det hele spiller usædvanligt godt.

Læs mere efter annoncen:

Ikke alt er perfekt. De første biler havde irriterende softwarefejl med blandt andet trykskærmen, ubrugelig stemmestyring, manglende augumented reality til navigationen (en teknik, hvor man projicerer 3D-grafik op på indersiden af forruden for at hjælpe med at navigere) og problemer med at opnå den angivne rækkevidde i virkeligheden.

Problemerne er ifølge VW løst med en opdatering bortset fra 3D-grafikken, som bliver opdateret efter nytår.

Hvilken motor?
ID.3 fås kun med elmotor på bagakslen og ét gear – faktisk er her ingen gearkasse, men ét gear frem og ét tilbage. Elmotoren drives af energi fra en vandkølet litihiumbatteri placeret i bunden i en ramme af højstyrkestål. Batteriet fås med ydelser på 45, 58 og 77 kWh og ydelser på 150 eller 204 hk.

Hvad er rækkevidden?
VW forventer, at mindst otte ud af 10 solgte biler i Danmark vil have det mellemste batteri, der har en rækkevidde i WLTP-normen på 420 km. Det mindste batteri har 330 km, mens det største har 550 km.

Hvad er ladehastigheden?
Den er op til 100 kW i de to mindste batterier og 125 kW i det store. I hjemmelader kan alle varianter lades med 11 kW, hvilket vil sige, at en fuld opladning vil tage seks-syv timer.

På rejsen vil man kunne få 100 ekstra km på 8 minutter i hurtiglader. Med 125 kW vil man kunne lade fra 5 til 80 pct. på 30 minutter.

Vi har testet ladning på lynladere fra Ionity og Clever i Fredericia og Nyborg, der lader med op til 350 kW. Her nåede vores ID.3 First Edition kortvarigt op på 100 kW i den ene og lå stabilt omkring 66 kW i den anden. Det er godkendt.

Hvis man har sin egen lader, er det ligegyldigt med en meget lang rækkevidde – så skal man jo bare kunne komme til og fra arbejde uden at tænke over det. Det tager faktisk ikke mere end et par dage at vænne sig til at køre på el – HVIS man har sin egen lader.

Så skal jeg købe én?
Du bliver i hvert fald nødt til at seriøst at overveje det, hvis du er i markedet for en ny Golf eller en anden bil i denne klasse.

Udstyrsmæssigt er det usædvanligt at kunne skrive, at VW sparker røv med en helt ny model, men listen over standardudstyr i ID.3 er lang. Her er navigation, adaptiv fartpilot med kø- og trafikassistent, LED-lys for og bag, wifi, trådløs opdatering og meget mere som standard i alle versioner.

Der følger en Clever-hjemmelader monteret på købers adresse med bilen, hvorefter el koster omkring 769 kr. pr. måned for frit forbrug ude og hjemme. Man kan også købe sin egen ladeboks og lade fra den, hvis man hellere vil det.

Hvad med garantien?
Her er 2 år på mekanikken, 3 år på lakken og 12 år mod gennemtæring af rust. Batteri og elmotor er dækket af en garanti på 8 år/160.000 km eller ned til 70 pct. af batteriets kapacitet i forhold til da det var nyt.

De danske priser blev offentliggjort 21. juli 2020 og de første blev leveret til danske kunder i starten af oktober. Priserne starter ved 324.995 kr. for en Life-version.

Danske priser på ID.3
Priser VW ID.3 med 58 kWh batteri og 204 hk:

Life – 324.995 kr.

Style – 354.995 kr.

Business – 354.995 kr.

Family – 364.995 kr.

Tech – 374.995 kr.

Max – 394.995 kr.

Tour – 399.995 kr.

I 2021 lanceres en billigere City med mindre batteri og en dyrere Tour med 77 kWh-batteri og en rækkevidde på 550 km. Priserne for disse to biler er endnu ikke meldt ud.


Besøg vores annoncør:

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også