Siden 2017 er det blevet gjort langt mere besværligt for bilister at bevæge sig rundt i den belgiske by Gent. Nu vil politikerne i Odense lade sig inspirere af det.
Odenses byrådspolitikere har allerede været på inspirationstur til det nordlige Belgien. Nærmere bestemt til byen Gent. Her gjorde man i 2017 det nemlig mere besværligt for bilister at køre rundt ved at indføre en miljøzone og betalingsveje.
LÆS OGSÅ: Højesteret slår fast: Det SKAL politiet gøre med vanvidsbilisters biler
I stedet har cyklister overtaget vejnettet. Selv byens sporvogne må holde tilbage for de tohjulede. Det skriver Fyens.dk.
Sådan gør belgierne
Helt konkret har Gent siden 2017 haft meget strenge krav til biler, der bevæger sig rundt i byen. Eksempelvis er det forbudt for diesel-biler, der kun lever op til emissionsstandarden Euro 3 at bevæge sig ind i byen. Her er selv et eftermonteret partikelfilter ikke nok.
Samme forbud rammer dieselbiler med Euro 4-normen, hvis de ikke er udstyret med et partikelfilter. Generelt går dieselbiler, som lever op til Euro 5-normen, dog fri for at skulle betale for at køre rundt i Gents lavemissions-zone.
Det samme gælder benzin-biler, selvom benzinerne ‘kun’ skal være bygget til Euro 2-normen fra januar 1996 for at køre rundt i byen. Veteranbiler er dog undtaget reglerne.
Dog skal de belgiske bilejere være forberedt på, at reglerne bliver strammet igen i 2025. Og fra 2031 må der slet ikke køre dieselbiler rundt i Gents lav-emissions-zone. Fra 2035 gælder det samme for alle benzinbiler.
Lignende planer i Odense
Fynes.dk skriver, at det i Odense er planen ‘at lægge sig på hjul af Gent’. Men der er faktisk allerede nogle miljøzone-regler i Fyns største by.
Fra 1. oktober må dieseldrevne-personbiler uden partikelfilter eksempelvis ikke køre ind i miljøzonen. Det samme krav har været gældende for varebiler siden 2019. Hvorfor det er sådan svarede Tim Vermund (S) TV 2 Fyn på november sidste år.
– Det er, fordi vi ved, at de partikler, der kommer ud af de her biler, er meget sundhedsskadelige.