I Danmark er vi glade for biler, og alene i 2017 blev der solgt intet mindre end 221.817. Men på trods af den store efterspørgsel, viser en ny undersøgelse, at der er stor geografisk forskel på, hvor gode vi danskere er til at vedligeholde vores bil.
Danmark indtager førstepladsen som landet med verdens mest rustfremkaldende klima, men alligevel er det ikke alle danskere, der er lige gode til at rustbeskytte og vedligeholde sin bil. Ifølge en YouGov-undersøgelse, der er foretaget for Dinitrol, har det meget at sige, hvorvidt bilejeren er bosat i Jylland eller på Sjælland, når pengepungen skal hives op af lommen, og der skal investeres i bilen.
Sjælland i front, Nordjylland i bund
- 51 procent af bilejerne på Sjælland bruger mere end 4000 kr. om året på at vedligeholde og optimere deres bil. Til sammenligning er det kun 36 procent af bilejerne i Nordjylland, der årligt hiver mere end 4000 kr. op af lommen.
Sådan beskytter du din bil imod rust
Det aller bedste, du kan gøre ved din bil, er, at forkæle den med en rustbeskyttelse. Allerede fra begyndelsen. Ligesåvel som du imprægnerer dine nye vinterstøvler, så skal bilen også “imprægneres” for at give den en god start på livet – og herefter hvert andet år. Således har du taget dine forholdsregler, og du kan være sikker på, at din bil vil passe på dig i de næste mange år. Når du så en dag skal sælge din bil, kan du med god ro i maven fremvise dokumentation for din rustbeskyttelse, og på den måde står du meget stærkere overfor køberen, fordi du sender et signal om, at du har passet godt på din bil.
Det danske klima ruster på din bil hver dag
Vores biler er hver dag i risiko for rustangreb, da det danske klima er et af verdens mest korrosive. Men i vintermånederne er risikoen for rustangreb endnu højere. I Danmark bruger vi tonsvis af vejsalt, og når salt kommer i forbindelse med fugt, øger det risikoen for rustangreb med helt op til 25%.
Vinteren er så småt ved at komme og der vil igen blive spredt tonsvis af salt på vejene – til stor gavn for trafiksikkerheden og til stor skade for bilerne. Vejsalt er jo på en gang bilernes ven og fjende. Ven, fordi det sikrer en hvis fremkommelighed i de kolde måneder, og fjende fordi det er rigtig hårdt for bilerne. Særligt, skal man være opmærksom på, at undervognen er det område som er mest udsat for vejsalt.
Vejsalt kan forårsage rust, tæring og korrosion, men ikke i sig selv. Det er i kombination med fugt, det bliver rigtig farligt for bilerne. Faktisk øger denne kombination risikoen for rustangreb med 25%. Det danske klima er et af verdens mest korrosive, hvilket gør det til et ideelt levested for rust. Når vi så oven i købet fodre rusten med salt, så er vores biler i stor risiko for at ruste.
Alle dele på bilen, der kan komme i kontakt med salt, er i farezonen. Det er især undervognen, karosseriet og de mekaniske dele på bilen, som risikerer rustangreb. Dette betyder at bremser, hjulophæng og elektronik, som alle er ekstremt vigtige for sikkerheden, er udsatte. Vejsalt er en medvirkende årsag til, at biler ruster hurtigere. Kombinationen mellem salt og fugt er oplagt for at få noget til at ruste, og det er ikke kun på karosseriet. Det kan også være mekaniske dele i undervognen, der ruster, siger Mogens Vestergaard Hansen fra Dinitrol.
Selv om vejsaltet ligger på vejene, er der mange forbehold, man som bilejer kan tage for at undgå, at bilen tager skade af saltet. Sådan lyder det fra Mogens Vestergaard Hansen, mens han uddyber:
– Det er oplagt, at få foretaget en undervognsbehandling på sin bil, da det beskytter de udsatte dele mod vind og vejr samt rustangreb.
Bilproducenterne tager ikke hensyn til, hvilke lande de sælger bilerne til, og de er derfor ikke fra fabrikkens side beskyttet til, at kunne klare det klima og vejsalt som vi udsætter dem for.
Mange tror, fejlagtigt, at man skal vaske bilens undervogn om vinteren. Men har du fået rustbeskyttet din bil, så slider undervognsvasken på rustbeskyttelsen. Dinitrol fraråder derfor, at man undervognsvasker sin bil, når den er undervognsbehandlet.