Har du bare én af dem, vil vi betegne dig som svineheldig. For der er virkelig nogle lækre køremaskiner imellem. Faktisk gør alle de biler sig godt på noget asfalt.
Her har vores venner hos Bil Magasinet virkelig lagt hovederne i blød. Resultatet er en liste over, hvad de synes, er de fedeste biler bygget i de to årtier mellem 1991 og 2011.
Og vi har umådeligt svært ved at modsige dem. Så skal vi ikke bare komme i gang med listen?
1991 | Jaguar XJ220
XJ220 var en showcar skabt til at tiltrække Jaguar-standen maksimal opmærksomhed ved biludstilllingen i Birmingham i 1988. Det lykkedes til overflod.
Interessen var så overvældende, at Jaguar følte sig presset til at bygge bilen uagtet, at udstillingsmodellen var en teknisk umulighed. Konceptbilens 12-cylindrede motor var ikke i stand til at skubbe bilen op på de 220 miles i timen (354 km/t), som gav den navn.
Resultatet blev en helt anden bil, som var nok så smuk men markant mindre og kun med V6-motor. Præsentationen af den færdige bil faldt sammen med superbilsmarkedets kollaps, hvilket gav XJ220 et kedeligt eftermæle. Men med en topfart på 217 miles i timen (349 km/t), var den verdens hurtigste bil i 1991.
Motor V6, 3.498 cm3
Ydelse 549 hk/642 Nm
0-100 km/t 4,3 sek.
Topfart 349 km/t
1992 | McLaren F1
McLaren F1 var bildesigneren Gordon Murrays genistreg, og det er stadig superbilen, som alle måles imod.
Formel 1-teamet McLaren ville optimere en gadebil til den perfekte køreoplevelse. McLaren F1 havde førersædet i midten, den var lille og kompakt med optimal vægtfordeling, havde en enestående aerodynamik og en lavt monteret, optimeret V12-sugemotor fra BMW, som gjorde den til verdens hurtigste bil i 1992.
Motor V12, 6.064 cm3
Ydelse 626 hk/617 Nm
0-100 km/t 3,6 sek.
Topfart 387 km/t
1993 | Ford Escort RS Cosworth
Ford Escort RS Cosworth lignede en almindelig Ford Escort med ekstra luft i. Teknikken var genbrug fra den større og ældre Sierra RS Cosworth pakket ind i et tilpasset Escort-karrosseri. Resultatet var en efter tidens standard voldsomt potent hatchback med fremragende dynamiske egenskaber, der gav Escort RS Cosworth legende-status.
Motor R4, 1.993 cm3, 16V, turbo
Ydelse 220 hk/294 Nm
0-100 km/t 6,1 sek.
Topfart 235 km/t
1994 | Ferrari 355
355 var den anden Ferrari i en helt ny generation af mere brugbare og kørevenlige biler (456 var den første). Designet var så ikonisk, som du husker en Ferrari, men kraftværket var en ny V8-motor med fem ventiler pr. cylinder, der præsterede 105 hk pr. liter slagvolumen, hvilket var rekord for en motor uden turbo. En åben (Spider) version fulgte i 1995.
Motor V8, 3.496 cm3
Ydelse 380 hk/363 Nm
0-100 km/t 4,7 sek.
Topfart 295 km/t
1995 | Volvo 850 T5-R
Med 850-modellen i 1992 skiftede Volvo retning fra familievenlig sikkerhedstraktor til dynamisk hverdagsracer med masser af brugbar køredynamik. I 1995 satte Volvo trumf på med T-5R-modellen, som var den vildeste Volvo nogensinde. Den blev kun produceret i 5.500 eksemplarer.
Motor R5, 2.319 cm3, turbo
Ydelse 240 hk/330 Nm
0-100 km/t 6,9 sek.
Topfart 245 km/t
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre