1996 | Porsche Boxster
Boxster var den første nye Porsche, som ikke var en 911, siden den lidet succesfulde Porsche 928, og Boxster var ventet med enorm spænding. Modtagelsen var særdeles positiv.
Teknisk set var Boxster en 911 med motoren placeret på den anden side af bagakslen. Det reducerede produktionsomkostningerne og gjorde den til et guldæg for Porsche. Største problem var, at selv de kraftigste versioner råbte på mere effekt. Det gælder for så vidt stadig i 2011.
Motor B6, 2.480 cm3
Ydelse 204 hk/245 Nm
0-100 km/t 6,9 sek.
Topfart 240 km/t
1997 | BMW Z3 M Roadster
BMW’s lille roadster, der havde verdenspremiere i James Bond filmen GoldenEye i 1996, blev lanceret som en billig BMW med 4-cylindrede motorer. Året efter kom Z3 M Roadster, der havde al den magi en M-version kan tilføre. Det gælder ikke mindst den fantastiske 6-cylindrede rækkemotor, som Bil Magasinet siden kårede til verdens bedste.
Motor R6, 3.201 cm3
Ydelse 321 hk/350 Nm
0-100 km/t 5,4 sek.
Topfart 250 km/t
1998 | BMW M5 (E39)
Med den nye M5 præsenterede BMW den kraftigste limousine i verden, hvorved M-versionen af 5-serie opnåede samme ikon-status, som M-versionen af BMW’s 3-serie allerede havde.
Den synlige M-konvertering var som altid underspillet, men i motorrummet pumpede en ny V8-motor på 400 hk. Til forskel fra forgængeren, der var håndbygget, blev M-versionen af E39 bygget på BMW’s samlebånd.
Motor V8, 4.941 cm3
Ydelse 400 hk/500 Nm
0-100 km/t 5,3 sek.
Topfart 250 km/t
1999 | Pagani Zonda C12
Navnet Pagani ringede ingen klokker, da Zonda C12 blev præsenteret i 1999. Indledningsvist blev den set som (endnu) et fantasifoster fra en gal, bilbegejstret pengemand. Efter de første rapporter om bilens evner dukkede op, blev Pagani Zonda hurtigt anerkendt for andet end det aggressive, udfordrende design. Ikke mindst den specialudviklede AMG-version af Mercedes’ V12-motor.
Motor V12, 5.987 cm3
Ydelse 394 hk/570 Nm
0-100 km/t 3,8 sekunder
Topfart: 335 km/t
2000 | Nissan Skyline GTR V-Spec
Indledningsvist rynkede europæerne på næsen af Nissans elektroniske superbil. Men da den firehjulstrukne sportsvogn begyndte at køre fra de europæiske superbiler, måtte også vi tage den alvorligt. Den lancerede den moderne sportsvogn, der kan gøre en halvgod chauffør god ved hjælp af elektronik. Ikke ulig det Ferrari i dag gør med 458 Italia – uden sammenligning i øvrigt.
V-Spec modellen, der kom i 2000, havde standardmotor og optimeret undervogn, og kendes blandt andet på luftindtaget i kølerhjelmen.
Motor R6, 2.569 cm3, turbo
Ydelse 280 hk/392 Nm
0-100 km/t 5,2 sek.
Topfart 250 km/t
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre