2001 | Alfa Romeo GTA
Årets Bil i Danmark 1998, Alfa Romeo 156, havde allerede tilkæmpet sig en plads i bilernes Hall of Fame, da GTA-modellen monterede stjerner på glorien i 2001.
Den overraskede med sin evne til at transmittere 250 hk til underlaget via forhjulene, og den 3,2-liters V6-motor var en legende i sig selv. 156 GTA var ikke blot en vild 156, men en et dynamisk mesterværk, som Alfa Romeo forsøgte at matche med Alfa 147 GTA i 2003. Det lykkedes ikke i samme grad.
Motor V6, 3.179 cm3
Ydelse 250 hk/300 Nm
0-100 km/t 6,3 sek.
Topfart 250 km/t
2002 | Ferrari Enzo
I starten af 00’erne havde miljøfanatismen taget livet af superbilen som begreb, men det vendte Ferrari op og ned på med mægtige Enzo.
Den var den hidtil hurtigste og mest avancerede Ferrari med karrosseri bygget helt i kulfiber, masser af F1-teknik og en supersonisk accelerationstid fra 0-200 km/t på 9,5 sek. I erkendelse af, at denne bil var for vanvittig til denne verden, blev produktionen begrænset til 399 eksemplarer.
Siden har adskillige Ferrari-modeller overgået Enzo i næsten alle discipliner. V12-motoren var helt ny, og arkitekturen bag var udgangspunkt for de Ferrari-motorer, som kom i de følgende år.
Motor V12, 5.998 cm3
Ydelse 660 hk/657 Nm
0-100 km/t 3,7 sek.
Topfart 350 km/t
2003 | BMW M3 CSL
Efter den knap så markante BMW M3 fra 1992 (E36), havde den fremragende nye M3 (E46) allerede sat tingene på plads i 2001, men i 2003 viste BMW CSL-modellen, som pegede i en ny retning for M-konceptet.
CSL Står for Coupé Sport Leichtbau, og den adskilte sig fra en standardbil ved at være lettet for al unødigt udstyr og indrettet udelukkende med henblik på at optimere dynamik og køreoplevelse.
Motor R6, 3.246 cm3
Ydelse 360 hk/370 Nm
0-100 km/t 5,0 sek.
Topfart 250 km/t
2004 | Porsche Carrera GT
Carrera GT var et teknologisk mesterværk, som bar præg af Porsche’s ønske om at lave den ultimative superbil. Intet i bilen var hentet fra andre Porsche-varianter, og opbygningen med baghjulshæng monteret direkte på motor og gearkasse var hentet direkte fra Le Mans og bruges ikke andre steder i Porsche-programmet.
Den var en ener, der stadig står som et monument over Porsche’s formåen.
Motor V10, 5.500 cm3
Ydelse 612 hk/590 Nm
0-100 km/t 3,9 sek.
Topfart 330 km/t
2005 | Bugatti Veyron
Historien om Veyrons tilblivelse er næsten mere interessant end bilen selv. Den blev udtænkt som et marketing-stunt, og kom til verden for at demonstrere, at det kunne lade sig gøre.
Udviklingen af bilen overvandt utallige tekniske umuligheder. Resultatet var verdens hurtigste hyperbil, der rundede 407 km/t takket være verdens første W16-motor med 1.001 hk og 1.250 Nm. Men lige så ofte nævnes, at det var en af verdens dyreste biler til en startpris omkring otte millioner kr. (plus afgifter), med lige så høje serviceomkostninger. Et dækskifte kostede godt en halv million kr. og kunne kun foretages på fabrikken i Frankrig.
Motor W16, 7.993 cm3, 4 x turbo
Ydelse 1001 hk/1.250 Nm
0-100 km/t 2,5 sek.
Topfart 407 km/t
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre