Annonce:

Her er alle de nye regler som rammer bilisterne i 2024

Ved årsskiftet trådte en række nye regler i kraft på de danske veje. Der er i alt 8 af dem, og flere er faktisk helt nye.

Annonce:

Godt nytår og velkommen til en hverdag med flere regler, i hvert fald hvis du er bilist. Her ved årsskiftet er en række nye regler nemlig trådt i kraft på de danske veje, ifølge en pressemeddelse fra bilisternes interesseorganisation.

Ifølge organisationen er det regler, som bilisterne bør være opmærksomme på. Det bliver bl.a. dyrere at være bilist, både for benzinbilejere og elbilejere.

“Det bliver dyrere at være benzinbilsejer, uden tvivl. Og det kan gå hen og blive meget dyrt at være elbilsejer i København,” siger Torben Lund Kudsk, politisk chef i FDM.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Men det er ikke kun prisstigninger, de danske bilister skal forholde sig til her i det nye år. Der strammes også op i synshallernes krav rundt omkring.

LÆS OGSÅ: Nu er disse pærer lovlige i helt almindelige halogenforlygter

  1. Det bliver markant dyrere at tanke.
    Fra årsskiftet er brændstofafgifterne steget med 7,7 procent. Det skyldes en 15 år gammel, politisk aftale. Med den såkaldte ‘forårspakke’ fra 2009 blev politikerne på Christiansborg nemlige enige om at lægge mere afgift på både benzin og diesel.

    Det er aftalt, at brændstofpriserne (afgifterne, red.) skal følge prisudviklingen i samfundet. Og på grund af en bulderende inflation i 2022 stiger brændstofpriserne markant her i det nye år.
  2. Synsmanden SKAL tage billeder af din bil
    På Christiansborg vil man de ulovlige, såkaldte ‘sms-syn’ til livs. Derfor blev et flertal sent på året sidste år enige om at stramme reglerne for syn af køretøjer i det hele taget.

    Det betyder bl.a., at synsmanden skal tage billeder af biler, som han syner. På billederne skal det tydeligt fremgå, at den konkrete bil er til stede i synhallen.
  3. Ekstra lange lastbiler
    Fra første januar 2024 må lastbiler med en længde på op til 34 meter kører rundt på vejene mellem Aarhus Havn og Høje Taastrup. Forsøget varer i 5 år.

    Idéen med forsøget er gøre det muligt for vognmændene at transportere mere ad gangen. Det ekstra lange lastbiler giver ifølge Transportministriet mening, fordi én lastbil med dobbelttrailer vil kunne erstatte to almindelige lastbiler.
  4. Ingen gratis parkering for elbiler
    I København er det fra første januar slut med at parkere gratis. I forbindelse med hovedstadskommunens budgetaftale er partierne bag aftalen nemlig blevet enige om at indføre betalingsparkering og beboerlicenser for elbiler.

    Her gør kommunen desuden ikke forskel på, om du kører benzin, diesel eller elbil. Parkeringstaksterne svinger således mellem 12 og 41 kr. alt afhængig af p-pladsens placering i København.
  5. Dyrere elafgift
    Det er dog ikke kun i København, at det bliver dyrere at have en elbil. Det gør det i hele landet. Fra første januar stiger elafgiften således med 6,4 øre pr. kWh uden moms.

    Stigningen skyldes det seneste års høje inflation og de højere priser på brændstof generelt.
  6. Nye satser for køreseslfradrag og befordringsgodtgørelse
    Bruger du0 din bil eller andet transportmiddel for at komme frem og tilbage mellem hjemmet og arbejdspladsen, bør du notere dig denne ændring.

    For skatterådet, der fastsætter den slags, har nemlig hævet både kørselsfradraget og befordringsgodtgørelsen. Stigningerne er dog så beskedne, at de slet ikke tilsvare udgifterne til en bil.

    Men lidt er der altså tale om. I 2024 hæves satsen for de første 120 kilometer til 2,23 kroner pr. kilometer i kørselsfradrag. Det svare ifølge FDM til 70 kr. om året, hvis man som bilist pendler 12.000 kilometer om året.
  7. Højere registreringsafgift på el- og hybridbiler
    Selvom partierne bag finansloven blev enige om at bremse et forventet afgiftshop på el- og hybridbiler, bliver det alligevel dyrere at købe ny bil i år.

    På grund af langsomme, offentlige systemer vil afgiftsfritagelsen for elbiler under 436.000 kr. da heller ikke gælde fra 1. januar. Og nogle biler stiger ligefrem i afgift. Elbiler med en pris over 450.000 kr. stiger med 7.593 kr. i snit, viser FDM’s beregning.
  8. Det bliver dyrere at køre over Storebælt
    Intet i livet er gratis. Heller ikke det at køre over Storebælt. Og fra 1. januar er det tilmed blevet en smule dyrere.

    For bilister med automatisk betaling – BroBizz eller nummerplade-betaling – stiger taksten for én tur med 4 kr. til 196 kroner.

    Betaler man derimod med kontanter eller almindeligt dankort, stiger prisen til 275 kr. Sund & Bælt, der står for driften af broforbindelsen, forsvarer sig med, at man bare følger prisudviklingen i samfundet.


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også