Det går fra 80-120 km/t på tre sekunder rent i mærkets hurtigste gadebil til dato – en halvt elektrisk fætter
Præstationerne er uden fortilfælde for mærket:
– 0 – 100 km/t på 5,2 sek.
– 80 – 120 km/t på 3 sek.
– Maksimum hastighed på 250 km/t (elektronisk begrænset)
Sådan står der i pressemeddelsen fra den danske Peugeotimportør, når det kommer til franskmændenes seneste skud på stammen, 508 Peugeot Sport Engineered. Projektet viste Peugeot allerede som koncept for nogle år siden, men nu bliver bilen til virkelighed. Og det både som sedan og stationcar.
Bilen kombinerer to elmotorer med en 1.6-liters turboladet benzinmotor. Derfor kan den nye løve foruden firehjulstræk prale af samlet 360 hestekræfter og 520 newtonmeter.
Og så tænker du måske, “Jamen, 308 R Hybrid havde da tæt på 500 hestekræfter”. Til det har vi kun ét at sige “Meget muligt, men 308 R Hybrid blev aldrig til mere end et koncept, så det tæller ikke”.
Sindssygt forbrug
Det gør 508 PSE derimod. Og med elmotorernes hjælp kan Peugeot hævde et brændstofforbrug hele 49,2 km/l efter WLTP-standarden. Alle ved, at det er en tilsnigelse af de større.
Men særligt i afgiftstungt land som Danmark vil det se pænt ud i afgiftudregningen, hvis modellen kommer til Danmark. Det har importøren dog ingen fået afgjort, fremgår det af pressemeddelsen. Co2-tallet er også helt i bund med blot 46 gram pr. kilometer.
20″ fælge ab fabrik
Visuelt er den sportslige identitet markeret ved forskellige detaljer både udvendigt og indvendigt. Den har bl.a. et særligt ”kryptonit”-logo på fronten, tre klør på siden og et særlig elektrolytisk behandlet udstødningsrør. 508 PSE fås i tre forskellige farver: Selenium grå, Perla Nera sort og Pearl hvid.
Det hjælper også på det, at franskmanden allerede fra fabrikken udstyres med 20″ fælge på Michelin Pilot Sport 4S-dæk samt 380 millimeter bremseskiver.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at se mere til bilen.