BMW’s første bud på en 8 Serie findes kun som coupé, eller gør den nu også det?
Tja, altså officelt forholder det sig sådan. Virkeligheden er dog en lidt anden, hvis man besøger fabrikkens ‘hemmelige’ prototype-kælder under museet i München. Her står nemlig en 850i med foldetag.
Det betyder 12 cylindre med vind i håret. Hvor langt fremme BMW var med planerne om en topløs 8 Serie dengang i 90’erne understreges af, at bilen på billederne her er så godt som produktionsklar.
LÆS OGSÅ: SE DE ANDRE BILER BMW GEMMER I ‘DEN HEMMELIGE KÆLDER’
Modellen fik dog aldrig det afgørende grønne lys, fordi man på fabrikken frygtede alt for høje produktionsomkostninger i forbindelse med samlebåndsarbejdet.
Var bilen blevet til mere end blot denne ene prototype, ser det ud til, at ejerne måtte leve unden bagsæder. Men det er også tvivlsomt om nogen overhovedet kunne have benyttet dem. Bagsæderne altså. For nok var 8 Serie i 90’er-mål en stor bil. Men større er den altså heller ikke med sine 4,7 meter i længden.
Til sammenligning er vor dages 3 Serie (G20-udgaven) præcis lige så lang.