Elbilen Dacia Spring introduceres i Danmark til kun 128.990 kroner. Det er første elbil fra Dacia, og er suverænt den billigste elektriske bil på markedet.
Mens alle falder i svime over introduktionen af elektriske luksusbiler som Porsche Taycan, Polestar 2 og Audi e-tron GT RS, kommer Dacia nu med en nyhed, der måske er endnu større – og under alle omstændigheder mere relevant for endnu flere mennesker.
Den højbenede elektriske mini SUV Dacia Spring er netop er prissat til det danske marked. Priserne begynder ved 128.990 kroner for en version, der ud over at kunne rumme fire voksne, ifølge WLTP målingen kan køre op til 305 kilometer på ren el i byen og 230 kilometer på landevejen.
Bilen bygger på den fælles CMF-A platform fra Nissan og Renault, og er overraskende veludstyret. Sikkerhedsmæssigt har den som standard seks airbags og AEB nødbremsesystem. På komfortsiden er der som standard aircondition, 7 tommer multimediesystem med voice recognition, elruder og mulighed for at oplade og tjekke batteristatus via Dacia app. Desuden er der elspejle og tagrails med i pakken i billigste version.
Dacia Spring fås i to versioner – en Comfort og en Comfort plus. For 11.000 kroner ekstra får man udover standardudstyret også bakkamera, baksensor, metallak og 7 tommer skærm med Apple Carplay og Android Auto.
Udviklet i Paris
Dacia Spring er udviklet på Technocentre i Paris og er en kompakt bil. Den er 3,7 meter lang, knap 1,8 meter bred og 1,5 meter høj. Den har en venderadius på 4,8 meter og vejer blot 970 kilo. Der er samtidig plads til 290 liter bagage med sæderne oppe – og lægger man bagsædet ned, er der pludselig 620 liter at gøre godt med.
Dacia Spring har gennemgået mere end 1 mio. testkilometer, inden den rammer de europæiske markeder. I Danmark kan bilen bestilles fra 15. april med leveringer i september.
”For os er dette en gamechanger. Mens der er mange om buddet i premium-segmentet, så er billige elbiler mildest talt en mangelvare. Det ændrer Dacia Spring nu på. Teknologisk bruger den en helt ny platform, og der er mere sikkerhedsudstyr i den end i for eksempel Clio 4”, siger kommunikationschef Søren Hyltoft fra Groupe Renault og fortsætter. ”Jeg synes det er årets største nyhed, og vi er meget tilfredse med prisen. Det kan være det folkelige gennembrud elbilen har ventet på”, siger han.
Motoren i Dacia Spring er på 33 kW, mens batteriet er på 27,4 kWh 44 hk. Dacia Spring kan lades op ved AC op til 7,4 kW og DC ladning med op til 30 kW.
I 2022 kommer yderligere en version – nemlig en varevognsversion med plads til 1100 liter bagage, 325 kg nyttelast og en lastlængde på 1 meter.
Dacia Spring kan bestilles fra den 15. april med levering i efteråret.