Mens vi venter på R-modellen med endnu flere hypper
Hvis du ikke kan finde vildskab nok i de almindelige Golf 8-modeller, og selv GTi’en er lige en tand elle to for tam i det, så er GTI Clubsport måske svaret.
I hvert fald har Volkswagen sendt de første billeder af den produktionsklare model på gaden. Og opskriften på sådan en fætter er gammelkendt.
Under kølerhjelmen ligger en to-liters turbobenziner med firecylindre og producerer 300 hestekræfter og 400 newtonmeter. Det er 55 hypper og 100 newtonmeter mere, end når Golf 8 bare hedder GTI.
Det ekstra power gør blandt andet, at Clubsport er hele 13 sekunder hurtigere rundt på Nürburgring end søsterbilen GTI. Det ville Volkswagen meget gerne fortælle i den pressemeddelse, der fulgte med billederne af bilen.
LÆS OGSÅ: Den sidste “nye” Skyline R34 GT-R? Her er den sindssyge pris
For dig, der bestiller bilen, betyder det, at du får en bil, der gerne skulle være noget sjovere at smide rundt i de små sving og skarpe landevejskurver herhjemme. Også sjovere end GTI’eren allerede er – forhåbentlig da.
Clubsport-udgaven af GTI’eren fås kun med VAG-gruppens 7-trins DSG-gear, men hvor hurtig det gør bilen fra 0-100 km/t, vil Volkswagen ikke ud med. De kommer det i hvert fald ikke nærmere, end at “det tager under 6 sekunder, og at tophastigheden er elektronisk begrænset til 250 km/t”.
Den danske VW-importør tager GTI Clubsport til Danmark til en pris fra 545.000 kroner. Omvendt kan du få den almindelige GTI med manuelt gear og til en prisen, der begynder under en halv million kr.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af GTI Clubsport