Det hele kan lade sig gøre, fordi Venom F5 ikke skal flytte på mere end 1.360 kilo i alt. De 86 kg af dem går alene til monocoquen i kulfiber, hvor chaufføren sidder.
Kun 24 eksemplarer
Det hele kan måske få Venom F5 til at lyde som et bæst, der kun kan én ting. Nemlig køre lige ud på en bane. Men det skulle ifølge Hennessey selv ikke være tilfældet.
Faktisk vil amerikanerne gerne sammenligne køreegenskaberne med dem, der findes i biler som Porsche Cayman GT4 og McLaren 600LT. Hårdkogte køremaskiner, men ikke destro mindre biler som gang begå sig på offentlig vej.
Venom F5 bliver dog noget mere eksklusiv end de to. Amerikanerne bygger nemlig kun 24 styk, og dem vil de som minimum have 2.1 millioner dollars for. Altså før afgifter og eventuelle fragtomkostninger.
Vil ikke lave “en SSC”
På det seneste har der været meget virak omkring hastighedsrekorder. Primært fordi det seneste forsøg fra ligeledes amerikanske SSC endte med ar være et stort spørgsmål om, hvorvidt de nu også have kørt 508,77 km/t i snit, som de ellers påstod.
Derfor vil Hennessey invitere kunder, journalister og “uafhængige vidner” med, når de sparker Venom F5 afsted mod sit tophastighed på en 5,2 kilometer lang landingsbane ved Kennedy Space Center i USA.
Det skal sikre den absolutte gennemsigtighed og nøjagtighed, lyder forklaringen.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at se mere til Venom F5