Endelig er den her – den nye ‘Vette. C8 bliver et farvel til frontmotoren – men goddag til centermaskine og 500 hk
Chevrolet Corvette har altid været frontmotor og baghjulstræk. Altså lige til nu hvor amerikanerne kigger os europæere over skulderne og lader den nye C8’erens 19″ baghjul trække af en lavtliggende centermotor. De kalder den i øvrigt stadig Stingray.
Og et ordentligt brød af en motor. Lige bag føreren ligger nemlig en opdateret udgave af GM’s 6.2-liters tørsums-V8. LT2, som den hedder, sparker 500 hestekræfter og 640 newtonmeter i asfalten. Hvilket gør, Corvetten nu skal sammenlignes med Audi R8, Honda NSX, Porsche 911 og lignende.
Allerede inden Corvetten for alvor ruller ud på vejene kan kommende ejere dog udstyrer deres biler med Z51-pakken, der strammer op på styretøj, gør bremserne større og levere mere brøl med et opgraderet udstødningssystem.
INTET MANUELT GEAR
Til at holde styr på det hele har Corvetten et otte-trins automatgear fra amerikanske Tremec. Den – i hvert fald for nu – eneste mulighed. Der er intet ude om en manuel løsning.
Automatgearet er dog ikke helt dumt, for det sender bilen fra 0 til 100 km/t på under tre sekunder. Vel at mærke en bil, du kan holde ud at opholde dig i. For endelig har Chevrolet oppet sig og udstyret deres flagskibs-sportsvogn med en kabine, der ikke falder fra hinanden, bare du kigger på den. Indvendigt er Corvetten faktisk lækker nu.
Om den så kører som sine europæiske konkurrenter, må tiden vise. Selv siger GM, at det er den mest afstivet Corvette nogensinde. Bilen er nemlig blevet 50 stivere end den sidste frontmotoriserede udgave, C7’eren.
PRIS PÅ GRISEN
Men så er der jo lige det med prisen. 60.000 dollar skal Corvetten koste på hjemmemarkedet i USA. Skal vi konvertere det til dansk mønt, skal vi ligge afgifter, told, moms og fragt oveni. Så forvent en pris i omegnen af 1.4 millioner danske kroner.