Chevrolet løftede tirsdag aften dansk tid sløret for deres nyeste udgave af C8. Z06 er et sandt uhyre på hjul.
Da C8 Corvette kom frem tilbage i 2019, var det noget af en omvæltning. Nu lå motoren pludselig bag chaufføren og ikke mellem forhjulene, som ellers havde været den traditionelle måde at bygge en Corvette på.
Omvendt var der fra begyndelsen ikke meget at sætte en finger på. Baismodellen “Stingray” er lige så hurtig som ZR1-udgaven af den foregående generation, og det centermotoriserede layout gav samtidig ingeniørerne et hav af nye muligheder.
Spol et par år frem, og Chevrolet er nu klar med Z06’eren. Og det er intet mindre end et gigantisk op i performance.
Ingen turboer? Intet problem
Hvis man skal beskrive 680 hestekræfter ved 8.600 omdrejninger til én, som aldrig har hørt om performance-biler før, er den nye Z06’er et godt udgangspunkt. For motoren på 5,5 liter er Chevrolets mest potente sugemotor – nogensinde!
Bygget udelukkende i aluminium, med tørsumpsmøring og flatplane-krumptap har bilen en helt speciel lyd. For blot nogle timer siden sammenlignede vi her på Boosted lyden med den, mange vil kende Ferraris V8-modeller for.
Og lige som Ferraris motorer skal Corvetten virkelig have tæsk for at yde sit maksimale. Samtlige 623 newtonmeter er nemlig først til rådighed ved 6.300 omdrejninger i minuttet. Det er dog stadig 2.300 snoninger, før bilen går i begrænseren.
Motoren er ulige noget, der nogensinde før har ligget i en Corvette. Lige med undtagelse af motoren i racerbilen C8.R, som motoren til gadebilen er født ud fra. Den vanvittige motor betyder, at Z06 går fra 0 til 100 km/t på bare 2,6 sekunder.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre