Annonce:

Her er det første billeder af den nye Renault 4

Renault 4, der er den bedstsælgende Renault nogensinde, er tilbage. Nu som storebror til den mindre Renault 5.

Annonce:

På Paris Motorshow blev den nye Renault 4 præsenteret, selv før den danske lancering af Renault 5.

Den kommende Renault 4 deler platform med Renault 5 og har de samme motorer og batteripakker, men bilen er større på flere punkter.

Sammenlignet med Renault 5, som måler 3,92 meter i længden og 1,77 meter i bredden, har Renault 4 en længde på 4,14 meter og en bredde på 1,79 meter.

Det skriver importøren i en pressemeddelelse.

Akselafstanden er også øget, fra 2,54 meter i Renault 5 til 2,62 meter i Renault 4. Denne ekstra plads betyder, at bagsædepassagerer i Renault 4 får samme rummelighed som i en Renault Captur.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

LÆS OGSÅ: Gælder fra i dag – alle hastigheder over 80 km/t er forbudt

Højden på Renault 4 E-Tech Electric er 1,57 meter, hvilket svarer til højden på den nuværende Renault Captur. Samtidig er frihøjden 18,1 cm, hvilket er 1,2 cm mere end Captur.

Bagagerummet har en kapacitet på 420 liter, og Renault 4 adskiller sig dermed på flere områder fra Renault 5 og retter sig mod en anden målgruppe.

Selvom Renault 4 har en høj frihøjde, er bagagerummet nemt at få adgang til takket være en lav læssekant.

Bag- og passagersædet foran kan lægges plant ned, hvilket muliggør transport af lange genstande – noget, som er en ny funktion i Renaults elektriske biler.

Renault 4 vil blive tilbudt med to batteristørrelser, henholdsvis 40 kWh og 52 kWh. Begge versioner har en AC-ladeevne på 11 kW og kan oplades med op til 100 kW DC.

Den mindste batteriversion giver en rækkevidde på 300 kilometer, mens den større kan køre op til 400 kilometer på en opladning. Motorydelsen varierer også, hvor den lille batterimodel har 120 hk, og den større version har 150 hk.

Det 52 kWh store batteri er af typen lithium-ion og anvender NMC (Nickel Manganese Cobalt) teknologi, som giver en høj energitæthed. Batteriet vejer cirka 300 kilo, hvilket er 20 kilo mindre end et tilsvarende batteri i Renault Zoe.

Læs mere efter videoen:

Renault 4 E-Tech Electric er udstyret med en 11 kW AC-bi-directional oplader, som understøtter både V2L (vehicle-to-load) og V2G (vehicle-to-grid) teknologi. Dog vil V2G ikke være tilgængelig fra starten i Danmark. I versionen med 150 hk kan bilen også oplades med en 100 kW DC-oplader, der muliggør hurtig opladning. Opladningstiderne er:

  • 11 kW AC: Fra 10 til 100% på 4 timer og 30 minutter
  • 100 kW DC: Fra 15 til 80% på 30 minutter

Motoren i Renault 4 er den samme som i modeller som Renault Megane E-Tech Electric og Scenic E-Tech Electric.

Bilen accelererer fra 0 til 100 km/t på lige under 8,5 sekunder, og topfarten er begrænset til 150 km/t. Affjedringen, som giver komfort svarende til biler i større klasser, er hentet fra Renault Captur foran og fra Renault Megane E-Tech Electric bagtil.

Sikkerheds- og komfortfunktioner er en integreret del af Renault 4, herunder Active Driver Assist, som understøtter level 2-assisteret kørsel.

Derudover er der 26 forskellige hjælpesystemer, herunder “My Safety Switch”, der gør det muligt at vælge de fem mest anvendte systemer ved blot et tryk på en knap.

Læs mere efter annoncen:

Auto Show Annonce

Renault 4 er også udstyret med Googles connected services gennem OpenR Link-multimediesystemet.

Designmæssigt trækker den nye Renault 4 klare linjer til den oprindelige model. Det gælder både kofanger, kølergrill og interiørdetaljer.

Den nye Renault 4 E-Tech Electric kan desuden fås i syv forskellige farver: Glacier White, Urban Grey, Starry Black, Carmine Red, Terracotta Brown, Hauts-de-France Green og Cloud Blue.

Læs mere efter annoncerne:
Responsiv Iframe

En af de særlige funktioner ved Renault 4 E-Tech Electric er canvastaget, som måler 80 cm i bredden og 92 cm i længden. Det lette tag kan åbnes i flere positioner, hvilket tilføjer bilen en unik detalje.

Produktionen af Renault 4 E-Tech Electric foregår i Frankrig på Maubeugefabrikken, der er en del af Renaults ElectriCity-kompleks.

Motoren fremstilles i Cléon, og batterierne produceres i Douai i samarbejde med AESC. Størstedelen af underleverandørerne befinder sig inden for en radius af 300 kilometer fra ElectriCity.

Maubeugefabrikken har en lang historie, blandt andet som produktionssted for Renault Kangoo, som har været på markedet i over 25 år og er blevet solgt i mere end fire millioner eksemplarer.

Heriblandt over 100.000 elektriske versioner. Der er også blevet produceret kendte modeller som Renault 12, Renault Fuego, Renault 17, Renault 21 Nevada og Renault 19 på fabrikken. Den nye Renault 4 forventes at blive lanceret i Danmark efter sommeren 2025.

Læs mere efter annoncen:

  • Her er det første billeder af den nye Renault 4
  • Her er det første billeder af den nye Renault 4
  • Her er det første billeder af den nye Renault 4
  • Her er det første billeder af den nye Renault 4
  • Her er det første billeder af den nye Renault 4
  • Her er det første billeder af den nye Renault 4

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!


Bemærk: Artiklen er baseret på en pressemeddelelse. Har du kommentarer til indholdet, bedes du kontakte den pågældende afsender.

Pressemeddelelse
Pressemeddelelse
Nyheder direkte fra bilimportører, producenter, racerteams eller andre aktører i bilbranchen.
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også

X