Tidligere på måneden offentliggjorde EU sit forslag til nye, strammere emissionskrav for biler. Det bliver dyrt, siger VW.
Godt nok vil EU fra 2035 forbyde alle nye diesel- og benzinbiler. Men frem mod det år skal være stadigt sværere for bilproducenterne at sælge deres biler. EU vil have stadigt renere biler. De folkevalgte i Bruxelles vil med kommende emissionsstandard Euro 7 også bestemme, hvor meget dæksmulder må forurene.
Reglerne vil EU tvinge igennem allerede fra juli 2025 Og det kommer til at gå ud over bilisterne.
I hvert fald hvis man spørger Volkswagens administrerende direktør Thomas Schäfer. For hvor EU anslår, at de nye emissionskrav vil hæve nybilsprisen for kunderne med 150 til 340 euro, mener Volkswagen, at EU underdriver. Og det groft.
Særligt de mindre biler som hatchbacks, hvor Volkswagen har selv Poloen på modelprogrammet, kommer til at sige kraftigt i pris. Det kommer til at ske, siger VW, fordi det bliver meget dyrere at producere de mindre benzin- og dieselmotorer.
Med de regler bliver biler dyrere at købe
Til Autocar fortæller Thomas Schäfer, at en bil som Poloen vil stige med mellem 3.000 og 5.000 euro på slutsedlen. I dansk mønt er det op til 38.000 kroner. Og det er altså før afgifter i et land som netop Danmark.
Thomas Schäfer siger til mediet, at mærkets ingeniørerne nu skal bruge et par uger på at tygge på EU’s forslag til den kommende Euro 7-norm. Først herefter vil man beslutte, om der overhovedet er en idé i at hold liv i biler som Polo.
Strengere emissionskrav er dog ikke det eneste, som vil gøre bilerne dyrere. Med i forslaget har EU nemlig også sneget en række krav til sikkerhed i bilerne. Og det vil, siger VW-chefen, i sidste ende kun gøre nye biler dyrere for bilisterne. Og det er uanset, hvad bilerne kører på af brændstof.
HER ER EU’s FORSLAG TIL DE KOMMENDE EMISSIONSKRAV – EURO 7
Helt konkret ensartets emissionskravene – så både nye person- og varebiler skal leve op til de samme krav som allerede gælder – nemlig Euro 6d-normen.
Ud over den fælles standard stiller EU krav om følgende i forslag til den nye emissionsstandard:
- at forbedre kontrollen af emissioner af luftforurenende stoffer fra alle nye køretøjer ved at udvide rækken af kørselsforhold, der er omfattet af emissionsprøvninger på vej. Disse vil nu i højere grad afspejle de forskellige forhold, under hvilke køretøjer anvendes i Europa, f.eks. temperaturer på op til 45 C eller korte ture, der foretages dagligt af pendlere.
- at ajourføre og skærpe grænseværdierne for emissioner af forurenende stoffer med en skærpelse af grænseværdierne for lastbiler og busser samtidig med, at de laveste eksisterende grænseværdier for biler og varevogne vil gælde, uanset hvilket brændstof der anvendes i køretøjet. Med de nye regler fastsættes der også emissionsgrænseværdier for stoffer, der hidtil ikke har været omfattet af den nuværende lovgivning, f.eks. emissioner af dinitrogenoxid fra tunge køretøjer.
- at regulere emissioner fra bremser og dæk Reglerne i de nye Euro 7-normer vil udgøre de første globale emissionsnormer, der ud over at regulere emissioner fra udstødningen vil føre til, at der fastsættes grænseværdier for partikelemissioner fra bremser og regler om mikroplastemissioner fra dæk. Disse regler vil gælde for alle køretøjer, herunder elektriske køretøjer.
- at sikre, at nye biler forbliver rene i længere tid, eftersom alle køretøjer skal overholde reglerne i en længere periode end hidtil. Det vil blive kontrolleret, at biler og varevogne overholder reglerne, indtil disse køretøjer har kørt 200 000 km og er 10 år gamle. Der er her tale om en fordobling af holdbarhedskravene i Euro 6/VI-reglerne (100 000 km og en alder på 5 år). Lignende skærpelser vil blive indført for lastbiler og busser.
- at støtte udbredelsen af elektriske køretøjer, idet der med de nye regler lovgives om holdbarheden af batterier i biler og varevogne for at styrke forbrugernes tillid til elektriske køretøjer. Dette vil også mindske behovet for at udskifte batterier tidligt i et køretøjs levetid og dermed også behovet for nye kritiske råstoffer, der kræves til fremstilling af batterier.
- at digitale muligheder udnyttes fuldt ud, eftersom Euro 7-reglerne sikrer, at der ikke foretages ulovlige indgreb i køretøjerne, og at emissionerne kan kontrolleres af myndighederne på en nem måde ved brug af sensorer i køretøjet, der registrerer dets emissioner i hele dets levetid.
Kilde: Europa-kommissionen