Foto: Ra Boe / Wikipedia
Mรธd den kinesiske Porsche, der aldrig blev til noget. Heldigvis.
C88 var en prototype designet til det kinesiske marked i 1994 af Porsche som deres bud pรฅ den kinesiske regerings opfordring til en rรฆkke internationale bilproducenter om at skabe en ny serie biler.
C88 blev skabt pรฅ bare fire mรฅneder af Porsche-ingeniรธrer og blev vist til offentligheden pรฅ Beijing Auto Show i 1994. Prototypen holder nu pรฅ Porsche Museum i Stuttgart.
I modsรฆtning til andre Porsche-modeller havde C88 ikke noget Porsche-logo nogen steder. Porsche gjorde meget ud af at please kineserne, sรฅ bilen blev designet med kun et enkelt indbygget barnesรฆde โ hvilket skulle afspejle den kinesiske et-barns-politik dengang.
Men hvis du tror, at C88 skulle vรฆre en performancebil som andre Porsche-modeller, kan du godt tro om. Den skulle have en 1,1-liters motor med fire cylindre og mellem 48 og 68 hk.
Planen var at producere op til en halv million C88-modeller om รฅret, men det blev aldrig til noget, da projektet blev stoppet af den kinesiske regering. Rygterne siger, at de efterfรธlgende benyttede mange af detaljerne fra C88 i andre egenproducerede biler.
Prisen skulle have startet ved bare 43.000 kroner. Billig Porsche alligevelโฆ
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: