Cayman bliver nu en del af Porsches ultimative RennSport-familie. Det fejrer den ved at sætte en kanontid på Nürburgring forud for sin officielle premiere til november.
Indtil nu har Porsche reserveret RS-emblemet til de mest hardcore udgaver af 911’eren, men et par postkort og en video fra presseafdelingen i Zuffenhausen afslører nu, at den lille Cayman med centermotor træder ind i rækken af ultimative køremaskiner med nummerplader.
Det skriver Bil Magasinet.
7:04.511 minutter rundt på “Ringen”
Porsche 718 Cayman GT4 RS har først officiel premiere i næste måned. Tyskerne har dog allerede luftet en næsten færdigudviklet prototype på Nürburgring, hvor den var chokerende hurtig. Faktisk 23,6 sekunder hurtigere rundt på en 20,6 km omgang end Porsche 718 Cayman GT4 med 420 hk, der nu bliver reduceret til lillebror i modelprogrammet.
Man skulle tro, at prototypen kørte på slicks for at køre så meget hurtigere, men den var udstyret med Michelin Pilot Sport Cup 2 R gadedæk, som bliver tilbudt som ekstraudstyr. Det eneste, som ikke var standard, var det racersæde, som Porsche havde installeret i bilen af hensyn til testkøreren Jörg Bergmeister.
Mere downforce og flere hk
Porsche har endnu ikke afsløret, hvorfor bilen er SÅ meget hurtigere end den ellers så habile Cayman GT4, men ifølge chefen for udviklingen af Porsches GT-modeller, Andreas Preuninger, har ingeniørerne og designerne gravet dybt i værktøjskassen for at lokke det fulde potentiale ud af Cayman.
– Under udviklingen af 718 Cayman GT4 RS gav vi den alt, hvad der karakteriserer en ægte RS-model: Den er strippet for vægt, har fået mere downforce, flere kræfter og, selvfølgelig, leverer endnu større grad af feedback til chaufføren på styreinputs, siger Andreas Preuninger.
LÆS OGSÅ: Gammel russertruck trækker fra Porsche Cayman
De endelige specifikationer kender vi først næste måned. Indtil da er det bare at savle over billederne af det sorte bæst, skrue op for lyden, trykke play og nyde videoen, hvor den får tæsk på Nürburgring!