Benzin er en brandbar væske, og derfor må du ikke bare tage alt, du kan slæbe over grænsen, med hjem.
Både benzin og diesel er i øjeblikket skræmmende billig i Tyskland. I hvert fald hvis man sammenligner med de danske priser. For hvor en liter blyfri 95 snart løber op i 20 kr. herhjemme, kan den tankes lige på den anden side af grænsen for bare 14,50 kr.
Det førte blandt andet til, at benzinhungerende danske bilister fuldstændig tørlagde grænsebyen Harreslev søndag. Først i går, mandag, var der igen fyldt op med benzin og diesel på byens tankstationer. Men selvom det kan være fristende at hente mere benzin (eller diesel) med tilbage over den danske grænse, end der kan være i tanken, så er det faktisk forbudt.
De danske regler siger nemlig, at civilpersoner højst må fragte 240 liter brændstof rundt. I hvert fald når det kommer til benzin. Og du må faktisk ikke engang opbevarer det hele selv. I hvert fald ikke i dit eget hjem. Her må du højst have 25 liter benzin stående.
Du risikerer at betale afgift
Lidt anderledes er reglerne for diesel, fordi det ikke er så let antændeligt. Faktisk må du opbevarer 1.250 liter diesel i dit eget hjem. Til TV2 forklarer Jarl Vagn Hansen, der er formand for Danske Beredskaber og beredskabsdirektør i TrekantBrand, at de danske regler er lavet ud fra, at danskerne typisk opbevarer benzin i fem liters dunke.
De liter er oftest beregnet til plæneklippere eller andre benzindrevne haveredskaber. Ikke til ekstraordinære situationer som den vi står i lige nu, hvor brændstofpriserne stikker af.
Brandfare er én ting. Men bilisterne, der tanker på den anden side af grænsen, risikerer også en afgift. Altså hvis de tager benzin til mere end eget forbrug med tilbage. En dom i landsskatteretten fastlægger det til 20 liter ekstra. Altså udover den mængde der kan være i bilens tank.
Flere billeder: presse-fotos.dk