Hvis naboen har en voldsom Ferrari, så skal du i et helt andet gear for at slå ham. Prøv med en voldsom ørkenræser i hverdagsformat.
Alene navnet vil få de fleste til at spærre øjnene op – For selv om Prodrive ikke nødvendigvis er folkeskolepensum, har den britiske racerbiks en finger med i forbavsende mange spil. Rally-Porscher, Le Mans-Aston Martiner, og måske mest kendt af alt, Subarus WRC-bil som Colin McRae førte til utallige sejre.
Netop derfor skal du være ovenud lykkelig over for, at mærket bygger en rallybil til private. Prodrive Hunter er skabt ud fra en Red Bull-sponsoreret Dakar-bil af samme navn. Men den her er først og fremmest hurtigere: En effektforøgelse på 50 % har sparket den 3,5-liters V6 med to turboer op på over 600 hk og 700 Nm. Det skriver Bil Magasinet.
Ren raket under de rette forhold
Det behøver ikke nævnes, at Hunter er udstyret med firehjulstræk. I stedet er det værd at nævne, at der imellem dette og motoren ligger en 6-trins dobbeltkoblingskasse, og at bilen – med de rette dæk altså – kan nå en topfart på over 300 km/t og fra 0 til 100 km/t på under fire sekunder.
I stedet for performance på asfalt har Prodrive prioriteret. Et sæt hjul på 35″ og et sæt dæmpere med vandring på 400 mm betyder, at Prodrive Hunter kan krydse enhver form for terræn. Det var nemlig hele humlen med projektet, hvis du spørger Prodrives chef.
– Der er mange hyperbiler på gaden, men de skal alle sammen bruge en asfalteret vej eller endda en bane, for at fungere optimalt. Vi fandt ud af, at visse steder i verden, specielt Mellemøsten, stadigvæk har store områder uden let tilgængelighed. Så hvorfor ikke lave en bil, der giver mulighed for at udforske sådan nogle steder?, skriver David Richards i en pressemeddelelse.
Komfort uden kompromis
Prodrive hævder med stor entusiasme, at bilen er holdt så tæt på originalen som muligt: Det betyder paneler af kulfiberkomposit, et FIA-godkendt bur og en rumramme frem for en selvbærende karosse. Men der er også lavet ændringer, så Hunter er mere komfortabel end det Dakar-løb, der ikke altid er lutter leg.
I cockpittet er den sparsomme racer-kabine byttet ud med et reelt interiør: Her er centerkonsol, to sæder og et instrumentbord – alt sammen i blotlagt kulfiber. Her er tilmed et sæt skærme, der står for henholdsvis instrumentering og sekundærbetjening. Til sidst er den ubehageligt effektive sekventielle gearkasse udskiftet med en mere letfordøjelig dobbeltkoblingskasse.
Prisen er dog ikke til at kimse ad: 11,2 mio. kr. uden afgift.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af bilen.