Det lyder som et værre svineri, men Circle K lancerer nu muligheden for at tanke din dieselbil med HVO100, som består udelukkende af genanvendt madolie.
Selvom genanvendt madolie fra de store frituregryder, kunne lyde som en både bizar og ildelugtende affære, så er det ikke desto mindre det som Circle K har tænkt sig at give deres kunder mulighed for at fylde på tanken i deres dieselbiler fremadrettet, det skriver Bil Magasinet.
Andre lande som eksempelvis USA og Sverige har været i gang med fritureolien i flere år, men nu er frituregryderne altså også blevet tømt her hjemme i Danmark og er blevet behandlet på en måde, så det sviner op til 90% mindre end almindelig dieselbrændstof.
Brugt madolie eller klimavenligt valg?
HVO, som er kort for Hydrogeniseret Vegetabilsk Olie, laves altså af genanvendt madolie. Det er den slags madolie, som vi kender det fra frituregryder og kaldes også forkortet UCO – “Used Cooking Oil”.
Denne form for brændstof vinder hurtigt terræn på markedet, fordi det kan mindske din dieselbils CO2 udledning med hele 90%. Circle K vil indføre dette klimavenlige alternativ til diesel på følgende seks af deres tankstationer i Danmark: Herning, København, Nyborg, Fredericia, Slagelse og Albertslund.
Vigtige skridt for den grønne opstilling
HVO100 er ikke det eneste tiltag som Circle K er ved at søsætte på deres tankstationer. Madoliebrændstoffet skal være en del af en treenighed hos Circle K som består af HVO100, lynladning af elbiler og såkaldt “flydende el”.
Det flydende el er en stor investering for Circle K, som har købt 50 millioner liter Power-to-X produceret e-methanol. Disse tre forskellige tiltag skal tilsammen udgøre Circle K’s bidrag til et mindske CO2-udledningen og øge den grønne omstilling.