Hvor skrabet kan en Toyota GR86 blive? Svar – meget!
Indrømmet. GR86 og forgængeren GT86 både er og var ikke kendt for at være rullende udstyrsbomber. Men aluminiumsfælge skal bilen som minium leveres med. Eller hvad?
Ikke hvis du spørger Toyota i hjemlandet. I Japan kan GR86-kunder nemlig vælge at få deres biler leveret på stålhjul. Ja, stålhjul.
Modellen har tilnavnet RC, og som du kan se, kører den på stålfælge. Men hvor skrabet er model egentlig? Lad os se nærmere på det.
Grunden til monteringen af stålfælgene er selvfølgelig, at ejeren med garanti alligevel (formoder vi.. ) har tænkt sig at skifte hjulene ud, med noget aluminium formet på måder som Toyota ikke kan levere.
Metallak er ekstraudstyr
Vi bemærker dog, at RC’eren – lige bortset fra hjulene – er stort set umulig at skille fra resten af GR86-programmet i Japan. Selv basismodellen kommer med Bi-LED-teknologi i forlygterne og blanksorte spejlkapper. Den kan endda bestilles med metallak, hvis køber vil betale bare lidt ekstra.
Interiørmæssigt er den største forskel, at GR86 RC intet anlæg har. Faktisk er der ikke engang en radio. Der, hvor den skulle have været, har Toyota i stedet sat et blankt stykke plade i kabinen. Læder og tofarvet sæder finder du heller ikke i RC’eren.
Når det er sagt, tvivler vi på, at køberne af denne model vil blive generet af ‘manglen på udstyr’. RC’eren har dog aircondition – faktisk et fuldautomatisk klimaanlæg.
Ok med udstyr til pengene
Alt i alt er det en basismodel, som er overraskende veludstyret. De dele, Toyota ikke har udstyret bilen med, er helt sikkert noget eftermarkedet kan klare. Men hvis du forventede ruder med ‘håndsving’, må vi skuffe dig. Omvendt er fartpiloten ikke at finde i basismodellen.
Prisen for RC’eren? 2.799.000 yen (med afgifter i Japan) hvilket svarer til lige omkring 160.000 danske kroner. Til sammenligning kostede forgængeren GT86 omkring 500.000 kr. fra ny i Danmark. GR86 kommer også til Danmark, men prisen er endnu ukendt.
Men den bliver aldrig lige så ‘billig’ som i Japan.