Den genfødte Honda Prelude får comeback i 2026. Efter 26 års fravær bliver det med en 2-liters benzinmotor og falsk gearskift.
Honda Prelude vender tilbage til Europa med en benzinmotor og et system, der simulerer følelsen af et manuelt gearskift, på trods af at bilen er udstyret med et hybridsystem. Den nye Honda Prelude forventes at blive lanceret i første halvdel af 2026.
Det er et usædvanligt valg af Honda at genoplive en todørs sportscoupé, da markedet for denne type biler er stærkt begrænset. Honda satser dog på, at det velkendte modelnavn vil tiltrække købere. Prelude var oprindeligt i produktion fra 1978 til 2000.
Den nye Honda Prelude vil være udstyret med en 2,0-liters firecylindret benzinmotor og to elektriske motorer. En bemærkelsesværdig funktion er S+ Shift-systemet, der giver føreren oplevelsen af at skifte gear manuelt, selvom bilen har et automatisk hybridsystem.
Om Hondas Prelude-satsning på et nichemarked med et klassisk navn vil vise sig at være en succes, er endnu uvist.
I denne uge meddelte den danske Honda-importør, at den nye bil kommer til Europa. Det fremgår dog ikke med hundred procent tydelighed, om de planer også indkluderer en dansk lancering.
Sidst, bilen var på det danske marked, var ifølge data fra Bilmodel.dk i 2000. Her kostede coupéen fra 354.000 kroner, hvilket svarer til 560.000 kroner i dag.
Honda er omvendt ikke de eneste, der udstyrer biler med falsk gearskift. Flere af konkurrenterne mener ligefrem, at det også er en god idé i elbiler.
Her er Hyundai Ioniq 5 N et skræmmende eksempel. Ikke bare har koreanerne udstyret elbilen, der ikke har mere end et gear, ud over simulerede gearskift også lagt falsk motorlyd ind i bilen. Hvad værre er, lyder ‘motoren’ som som noget fra et billigt computerspil. Hør selv herunder.