Et år uden for banerne. Så kunne Honda ikke holde sig fra Formel 1 længere.
Honda har bygget nogle af de mest legendariske Formel 1-motorer. Og nogle af de værste. I hvert fald hvis man spørger Fernado Alonso. Den seneste hybridæra i motorsportens kongeklasse blev da også både et mareridt og en drøm for japanerne.
Samarbejdet med McLaren blev man tvunget ind i et helt år før planlagt, og motorene bød på pinlighed efter pinlighed. Der skulle et brud med McLaren til, før det begyndte at ligne noget.
Nemlig hos Redbull. Men så ville Honda lige pludselig ikke være med mere, og efter Max Verstappens mesterskabskamp på de døende omgange af Abu Dhabis grandprix trak japanerne sig endegyldigt fra Formel 1. Troede vi. For nu har japanerne offentliggjort at de gøre comeback i sporten. Altså en form for comeback. Når Formel 1-feltet til oktober kommer til Japan og Suzuka-banen, vil der nemlig stå Honda over det hele.
Japanerne har købt hovedsponsoratet af hele Formel 1-weekenden d.7 til 9 oktober i Japan. Suzuka har lagt asfalt til det japanske Formel 1-grandprix siden 1987. Bortset lige fra en kort periode i 00’erne hvor det blev afholdt på Fuji Speedway. Men da Toyota købte banen, stoppede Formel 1-aktiviterne.