Annonce:

Huawei vil bygge verdens hurtigste oplader til elbiler

Den kinesisk tech-gigant Huawei har lanceret en 1.500 kW hurtiglader. Alt sammen for at komme foran i kapløbet om hurtigladning mod bl.a. BYD.

Kampen om at tilbyde den hurtigste elbilopladning fortsætter blandt kinesiske teknologivirksomheder. Huawei har nu præsenteret en ny 1.500 kW hurtiglader. Det sker i et marked præget af hård konkurrence.

Den nye oplader fra Huawei yder 1.500 kilowatt. Eller det hævder kineserne i hvert fald.

Effekten svarer til 1,5 megawatt. Og nu vi er ved det med diktaturer, så er det et ‘stort spring fremad’ i forhold til konkurrenterne.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Andre kinesiske firmaer har også annonceret kraftfulde opladningssystemer for nylig. BYD præsenterede en ny hurtiglader. Men man ‘nøjes’ med 1.000 kW.

Zeekr fulgte kort efter med en løsning på 1.200 kW. Batteriproducenten CATL har vist et system med 1.300 kW.

Huawei, der også har lanceret en elbil, vil tydeligvis overgå dem alle. Deres nye oplader, der bygges på en væskekølet løsning, er netop blevet vist frem i Shanghai.

Avanceret teknologi og robotarm

Ifølge Huawei kan opladeren levere 20 kWh energi til et køretøj på blot et minut. Det er under optimale forhold.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

For en elbil med et forbrug på 20 kWh per 100 kilometer, betyder det teoretisk set 100 kilometers rækkevidde efter et minuts opladning.

En fuld opladning fra 0 til 100 procent skulle kunne klares på omkring 15 minutter. Det kræver dog, at både bil og forhold er ideelle.

En interessant detalje ved Huaweis oplader er en indbygget robotarm. Den kan automatisk tilslutte ladekablet til bilen.


Det betyder, at føreren ikke behøver at forlade køretøjet under opladning. Tesla har tidligere eksperimenteret med lignende teknologi, men valgte ikke at gå videre med det.

Fokus på tunge køretøjer

Huawei oplyser, at opladeren kan fungere i et bredt temperaturinterval. Den virker fra minus 30 grader Celsius til plus 60 grader Celsius.

Det skyldes et avanceret system til temperaturstyring. Det sikrer stabil drift under forskellige klimaforhold.

Selvom teknologien er kraftfuld, er den primært udviklet til et specifikt segment. Det drejer sig om tunge køretøjer.

Huawei ser især potentiale for opladeren til elektriske lastbiler og busser. De kræver ofte hurtig opladning for at minimere stilstandstid.

Den nye oplader understreger den intense udvikling inden for opladningsteknologi. Især kinesiske virksomheder presser på for at sætte nye standarder for effekt og hastighed.

Annonce:

Fremtiden vil vise, hvordan de ultrahurtige opladere bliver implementeret i infrastrukturen. Og hvilke bilmodeller der vil kunne udnytte den høje effekt.

De hurtige oplader har dog ikke en chance for at klare sig i Danmark. Men det er nu mere fordi, vores elnet ikke kan holde til det. Læs mere om det her.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk

Læs flere artikler efter annoncerne:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også