Lamborghini holder liv i den mægtige V12-motor ved at sætte strøm til den
Dem, der troede, V12-motoren var på vej på pension, må været noget stille lige nu. Lamborghini har nemlig præsenteret endnu en V12-model.
Sián hedder den – italianernes første hybridbil. Et monster af en motor på 6,5 liter – doneret fra Aventador SVJ.
Hvilket betyder, at den ikke får nogen turbohjælp – de tolv cylindre lever på ren sug. Ydelsen er voldsomme 819 hestekræfter, hvoraf et 48-volt batterisystem leverer de 34.
Beskedent, kunne man mene. Men elmotoren er bygget direkte sammen med speeder og gearkasse for at gøre responsen i begge dele bedre.
Motoren er vi dog ikke helt færdige med endnu. For med nye indsugningsventiler i titanium yder den 15 hestekræfter mere end i SVJ. Det sender den store tyr fra 0 til 100 km/t på under 2,8 sekunder.
Topfarten er de samme 350 km/t som Aventador SVJ, mens Sián skulle være endnu hurtigere i mellemaccelerationerne.
Men.. Det er nok ikke en bil, du nogensinde kommer til at se på andet billeder og i videoer på Youtube. Og det er ikke kun på grund af de vilde præsationer.
Lamborghini bygger nemlig kun 63 styk – en kærlig hentydning til firmaets grundlægges i 1963. Prisen tør du ikke spørge om, men vil du alligevel vide det, så skal du som minimum hoste op med 6,3 millioner dollar.
Altså 42,3 millioner danske kroner før skat, moms og hvad vi ellers har af afgifter.