Annonce:

Hvad blev der af Rieger Tuning?

Der var engang.. hvor der bare skulle stå Rieger Tuning på ALT. Sådan er det ikke længere. Her dykker vi ned i historien om den tyske tuner – lever de mon stadig?

Annonce:

Det korte svar er ja. Men det er langt fra med de store armbevægelser og tilstedværelse som mærket havde i 90’erne og op gennem første halvdel af 00’erne.

Nogle vil måske sige, at Rieger Tuning i dag blot er en skygge af sig selv. Sådan er det dog ikke helt. Der produceres nemlig stadig bodykits og andre stylings/tuingsdele i Rieger-navnet.

Men først lidt historie.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Reiger Tuning blev grundlagt af tyskeren Toni Rieger. Det hele begyndte faktisk i en garage i 1987. Men det tog hurtigt fart, og snart sad der ekstreme Rieger-bodykits på alt fra Volkswagen Scirocco til BMW E36 M3. Det kunne bare ikke blive bredt nok i 90’erne. Det er GTO-kittet fra Rieger et godt eksempel på.

Hvis du ikke helt kan huske, hvordan det så ud, har vi fundet et billede frem. Er du klar?


Vi ved det. Den var ikke gået i dag. Men for 20-25 år siden var det altså et Rieger GTO-kit, du skulle have på din slæde. Ellers var du en ‘nobody’ i bilmiljøet.

Havde du eksempelvis en Opel Corsa B var du godt kørende, bare den havde et Rieger-skørtesæt og små, megabrede 13-14″ fælge. Helst ikke større end 16″.  Aluet skulle gerne hedde Borbet. T-modellen var en sikker vinder.

Hos Rieger har moden ikke ændret sig siden 2001
I slutningen af 00’erne skiftede stylingen på bilscenen dog totalt. Nu ville vi have OEM+. Og der kunne og kan Riegers tunge aftermarked-look altså ikke helt være med – for at sige overhovedet.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Men Rieger eksisterer faktisk stadig. På Boosted-redaktionen rendte vi ind i firmaet så sent som sidste år, da vi besøgte Essen Motor Show. Men at sige at Rieger har fornyet sig vil være en journalistik stramning af nærmest kriminelle dimensioner. For det har de ikke.

Rieger Tuning anno 2019 – præcis ligesom i de glade 90’ere. Foto: Rieger Tuning.

Det skal nemlig stadig være voldsomt og bredt – bredt og voldsomt. Lad gå, Rieger har måske fundet et lidt mere afdæmpet leje. Men at få dem til at gå med på trenden med et lettere peppet fabriks-look kommer ALDRIG til at ske.

Annoncer:
Responsiv Iframe

Sagt på en anden måde; kommer det fra Rieger Tuning, kan du regne med én ting – uanset, hvad du køber, er det aldrig diskret. Det vil være dig og din Rieger-stylede Golf, som alle får øje på i trafikken.

Hvor slemt kan det være, spørger du måske? Tja, vi har i hvert fald ikke overdrevet tingenes tilstand indtil nu. Nok snarre omvendt.

Det kan du ved selvsyn få bekræftet at kigge i Riegers produktkatalog årgang 2020. Med beslag til saksedøre ( det vi kaldte Lambo-døre i 00’erne, red.), et hav af letpåklædte damer og kofanger til Audi A4 B5 ligner det noget, som lige har forladt trykpressen for 15 år siden.

Besøg vores annoncør:

Forsiden af Rieger Tunings produktkatalog årg. 2020 – 600 sider fyldt med 15-20 år gamle stylingstrends.

PS: Audi A4 B5 gik ud af produktion i 2001. Men Rieger? De holder stilen fra dengang.. Og det bliver de  nok ved med.

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også