Du kender olie, som det der bliver hældt på din bils motor, når den er til service. Eller hvis du selv skal fylde på engang i mellem. Men der findes flere typer olier. Blandt andet gearolie.
Vi kan lige så godt sige det først som sidst. Hvis du i det daglige tænker over din bils gearolie, så er det, fordi der er noget galt. Gearolie – og olie i det hele taget – skal bare kører og smører bilens vitale dele. Og det ubemærket.
Alligevel er det ret godt at vide, hvad gearolie er. Eller i det mindste kende til funktionen af gearolie. Olien i din bils gearkasse har nemlig mange opgaver at løse. Det smører ikke kun de enkelte elementer for at reducere friktionen mellem gearkassens enkeltdele, gearolie afkøler også delene, og det gør dine gearskift blødere. Det kører altså som smurt i olie, når altså gearolien er der.
Derudover reducerer gearolie vibrationer, beskytter mod korrosion og holder alt rent i gearkassen.
Og ligesom med du har hørt det med selve motorolien, så skal gearolien faktisk også skiftes. Måske ikke lige så ofte som olien til motoren. Men gearolien bør i hvert fald skiftes med jævne mellemrum. Desværre er der ikke noget universalt gyldigt svar på, hvornår biler skal have skiftet gearolien. Din bil kan være anderledes end naboens, og overfor dig kører genboen sikkert med en helt anden type bil og deraf og en helt anden type gearkasse. Hvornår din bil skal have skiftet gearolien, afhænger også af om den kører med automatgear eller manuelt gear.
Shell Spirax S4 gearolie er fuldsyntetisk, olien er specialdesignet til at holde delene i din bils gearkasse optimalt beskyttet på alle tidspunkter og alle kørselsforhold. Olien er syntetisk og bygget op omkring avancerede teknologi. Alligevel egner olien sig til en lang række biler. Altså lige fra Ford til Volkswagen, Kia og Citroën.
Generelt siger man, at biler med automatgear kan køre længere mellem olieskift på gearkassen end biler med manuelt gear kan. Men hvordan olien skiftes er også vidt forskellig. Altså afhænger det af gearkassetypen, hvor der igen skelnes mellem automatgear og manuelt gear.
På nogle biler kan du tjekke oliestanden i gearkassen med en pind. Præcis som med motorolien. På andre biler kan du ikke.
Men for at skifte olien skal du:
1. Parkere bilen på en plan overflade (eller på en lift)
2. Finde påfyldnings-studsen (sidder under bilen)
3. Vente et par minutter efter du har slukket bilen, det giver olien tid til at løbe ned i bundkaret.
4. Skrue bolten/ påfyldnings-studsen af.
5. Kontrollere olieniveauet. Kommer der olie ud, er der rigeligt olie på gearkassen. Kommer ingen olie ud, er det tid til at fylde olie på.
6. Fyld olie på (hvis nødvendigt)
7. Tør området af for olierester
8. Skru bolten fast igen.
Har du ikke mod på at skifte gearolien på din bil som en slags ’gør-det-selv’-projekt, kan du altid konsultere mekanikeren på det værksted, hvor din bil serviceres. På den måde er du i gode hænder – og det er gearkassen på din bil i øvrigt også.