Boosted får bunker af henvendelser fra bilister i parallelimporterede biler. For hvad skal de gøre med tilbagekaldelser? Find svaret lige her.
I denne uge skrev Viktor, der ejer en parallelimporteret Audi e-tron, til Boosted-redaktionen. Han vil gerne vide, hvad han skal gøre i tilfælde af en tilbagekaldelse.
Og det er Viktor ikke alene om. På ganske få uger er Boosted-redaktionen på det nærmeste blevet lagt ned af det samme spørgsmål; hvad skal jeg gøre, hvis min parallelimporterede bil er tilbagekaldt?
Der er da også god grund til at være opmærksom på den slags, særligt fordi netop parallelimporten af især lettere brugte elbiler er eksploderet.
Her er Audi e-tron et godt eksempel. Ikke fordi bilen er i toppen af de parallelimporterede biler, men fordi det tyske mærke ikke har styr på teknikken i bilerne.
Faktisk har Audi netop tilbagekaldt en række e-tron-modeller, fordi batteripakken i bilerne kan være brandfarlig.
Det kan være livsfarligt at ignorere tilbagekaldelser
Viktor har sådan en Audi e-tron. Eller også har han ikke. For selvom Audi ganske rigtigt har tilbagekaldt e-tron-modellen, er der ikke tale om alle biler.
Den problematiske batteripakke, der kommer fra LG, ligger ikke i alle e-tron-biler. Og det er her, kæden kan hoppe af. Eller i hvert fald skabe bekymring.
For så er det ikke alle biler, Audi skal have på værksted. Derfor er det heller ikke alle Audi-ejere, der får besked om det i e-Boks. Men som vi også skrev til Viktor:
“Hvis du er nervøs for – eller gerne vil vide om – din Audi er tilbagekaldt, kan du altid kontakte et af Audis værksteder i Danmark. Er din bil tilbagekaldt, skal importøren oplyse dig om det.”
“At din bil er parallelimporteret, gør ingen forskel; er din bil en del af tilbagekaldelsen, skal Audi give dig besked.”
Der er dog lige den hage ved det hele, at Audi – eller for den slags skyld alle andre bilmærker – i forbindelse med tilbagekaldelser ikke må tage direkte kontakt til bilejerne. Den slags skal i stedet gå gennem Motorregisteret og e-Boks.
Er man alligevel i tvivl, har langt de fleste danske bilimportører en side dedikeret til tilbagekaldelser. Her kan man ved at indtaste den enkelte bils nummerplade og/eller stelnummer se, om der ligger noget på bilen.
Nogle bilmærker kalder det en ‘aktion’, mens andre siger ’tilbagekaldelse’. I bund og grund kommer det ud på ét.
Lige i Audi Danmarks tilfælde er der en kontaktformulære, man kan udfylde i den forbindelse. Hvis man da ikke bare skriver eller ringer til det lokale Audi-værksted.
Andre bilmærker – såsom Nissan – har i Danmark en hel side, der hedder ’tilbagekaldelse og serviceopdatering’. Princippet er det samme – er du nervøs, så kontakt et mærkeværksted, hvor der er direkte forbindelse til importøren.
Tilbagekaldelser er absolut ikke noget, man skal bagatalisere. At ignorere den slags kan ligefrem være livsfarligt. Læs mere om det her.
Læs flere artikler efter annoncerne: