Selvom der nu er indført et budgetloft i Formel 1, er det stadig langt fra gratis at udvikle bilerne fra år til år. Få overblikket her.
Historisk set har man i Formel 1 ofte svaret, at “omkostningerne til udviklingen af en Formel 1-bil er lige så lange som en snor”.
Sagt på en anden måde – udgifterne er uendelige. Eller. Det har det i hvert fald været. For at sikre en mere ligeværdig konkurrence mellem de nuværende elleve hold er der nemlig indført et budgetloft. Det skete i 2021.
Loftet, som regulerer det samlede budget for udvikling og driften af alle Formel 1-hold, er i dag sat til 135 millioner dollars årligt pr. hold – omkring 940 millioner kroner.
Alle hold må dog undtage de tre mest løntunge ansatte fra selve budgetloftet. For en god ordens skyld påpeger vi her, at det som regel er kørerne der får mest i løn. I hvert fald hos topholdene.
Inden omkostningsloftet blev indført, vurderede Pat Symonds, der er teknisk direktør hos Andretti Motorsport, som håber at lande den 11. plads i Formel 1 med Cadillac, at den samlede pris på en bil kunne nå op på næsten 3 milliarder kroner.
LÆS OGSÅ: Får verdens største bøde for at ignorere tilbagekaldelse
– I min tidligere rolle plejede jeg konstant at spørge holdene, hvor meget de brugte på bestemte komponenter.
– Nogle gange ville holdene ikke sige noget, og nogle gange vidste de det ikke – men jeg lavede nogle notater, og jeg kan beregne omkostningsstigningen med inflation efter mine år med Marussia, siger den tekniske direktør til Motor Sport Magazine.
Her er, hvad de enkelte dele af bilen koster i dag, ifølge Symonds.
Så dyre er delene til en Formel 1-bil:
- Chassis: Ca. 4,9 millioner kroner
Består af tolv lag kulfiber og vejer omkring 35 kg. - Hækvinge med DRS: 595.000-1,05 millioner kroner
Designet varierer afhængigt af banens krav og jordeffekten. - Forvinge og næse: 990.000 kroner
En kompleks del, der påvirker bilens aerodynamik ved først at bryde luften og derefter lede den rundt om bilen. - Halo: 120.000 kroner
Denne beskyttelsesramme modstår tryk på op til flere tons for at beskytte føreren. - Gulv og vindafvisere: 990.000 kroner
Udformet til at optimere luftstrømmen med minimal turbulens. - Motor: 127 millioner kroner
Den 1,6 liters V6-motor med turbo- og hybridteknologi er den dyreste enkeltkomponent. - Gearkasser: 2,45 millioner kroner
Halvautomatiske systemer med otte gear, som skifter på blot 0,05 sekunder. - Brændstoftank: 215.000 kroner
Lavet af kevlar og polyurethan for at undgå vægtskift under løb. - Rat: 350.000 kroner
Lavet af kulfiber og tilpasset førerens behov med op til 20 knapper og funktioner. - Hydraulik: 1,2 millioner kroner
Kontrollerer bilens mekaniske systemer, herunder styring og DRS. - Bremseskiver og klodser: 540.000 kroner
Designet til effektiv køling og ydeevne under ekstreme forhold. - Dæk: 21.000 kroner pr. sæt
Fremstillet i forskellige gummiblandinger og tilpasset vejrforhold. - Diverse (ledningsnet, drivaksler m.m.): 350.000 kroner
Med disse udgifter er det tydeligt, at en Formel 1-bil er en af de mest avancerede og kostbare maskiner i verden. Omkostningsloftet hjælper dog med at gøre konkurrencen mere overskuelig og forudsigelig.
Læs flere spændende nyheder fra og om motorsportens verden lige her!