Annonce:

Hvad koster det at bygge Kevin Magnussens Formel 1-bil?

Selvom der nu er indført et budgetloft i Formel 1, er det stadig langt fra gratis at udvikle bilerne fra år til år. Få overblikket her.

Annonce:

Historisk set har man i Formel 1 ofte svaret, at “omkostningerne til udviklingen af en Formel 1-bil er lige så lange som en snor”.

Sagt på en anden måde – udgifterne er uendelige. Eller. Det har det i hvert fald været. For at sikre en mere ligeværdig konkurrence mellem de nuværende elleve hold er der nemlig indført et budgetloft. Det skete i 2021.

Loftet, som regulerer det samlede budget for udvikling og driften af alle Formel 1-hold, er i dag sat til 135 millioner dollars årligt pr. hold – omkring 940 millioner kroner.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Alle hold må dog undtage de tre mest løntunge ansatte fra selve budgetloftet. For en god ordens skyld påpeger vi her, at det som regel er kørerne der får mest i løn. I hvert fald hos topholdene.

Inden omkostningsloftet blev indført, vurderede Pat Symonds, der er teknisk direktør hos Andretti Motorsport, som håber at lande den 11. plads i Formel 1 med Cadillac, at den samlede pris på en bil kunne nå op på næsten 3 milliarder kroner.

LÆS OGSÅ: Får verdens største bøde for at ignorere tilbagekaldelse

– I min tidligere rolle plejede jeg konstant at spørge holdene, hvor meget de brugte på bestemte komponenter.

– Nogle gange ville holdene ikke sige noget, og nogle gange vidste de det ikke – men jeg lavede nogle notater, og jeg kan beregne omkostningsstigningen med inflation efter mine år med Marussia, siger den tekniske direktør til Motor Sport Magazine.

Læs mere efter videoen:

Her er, hvad de enkelte dele af bilen koster i dag, ifølge Symonds.

Så dyre er delene til en Formel 1-bil:

  • Chassis: Ca. 4,9 millioner kroner
    Består af tolv lag kulfiber og vejer omkring 35 kg.
  • Hækvinge med DRS: 595.000-1,05 millioner kroner
    Designet varierer afhængigt af banens krav og jordeffekten.
  • Forvinge og næse: 990.000 kroner
    En kompleks del, der påvirker bilens aerodynamik ved først at bryde luften og derefter lede den rundt om bilen.
  • Halo: 120.000 kroner
    Denne beskyttelsesramme modstår tryk på op til flere tons for at beskytte føreren.
  • Gulv og vindafvisere: 990.000 kroner
    Udformet til at optimere luftstrømmen med minimal turbulens.
  • Motor: 127 millioner kroner
    Den 1,6 liters V6-motor med turbo- og hybridteknologi er den dyreste enkeltkomponent.

  • Gearkasser: 2,45 millioner kroner
    Halvautomatiske systemer med otte gear, som skifter på blot 0,05 sekunder.
  • Brændstoftank: 215.000 kroner
    Lavet af kevlar og polyurethan for at undgå vægtskift under løb.
  • Rat: 350.000 kroner
    Lavet af kulfiber og tilpasset førerens behov med op til 20 knapper og funktioner.
  • Hydraulik: 1,2 millioner kroner
    Kontrollerer bilens mekaniske systemer, herunder styring og DRS.
  • Bremseskiver og klodser: 540.000 kroner
    Designet til effektiv køling og ydeevne under ekstreme forhold.
  • Dæk: 21.000 kroner pr. sæt
    Fremstillet i forskellige gummiblandinger og tilpasset vejrforhold.
  • Diverse (ledningsnet, drivaksler m.m.): 350.000 kroner

Med disse udgifter er det tydeligt, at en Formel 1-bil er en af de mest avancerede og kostbare maskiner i verden. Omkostningsloftet hjælper dog med at gøre konkurrencen mere overskuelig og forudsigelig.

Læs flere spændende nyheder fra og om motorsportens verden lige her!

Læs mere efter annoncen:

Auto Show Annonce


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også