Selvom der nu er indfรธrt et budgetloft i Formel 1, er det stadig langt fra gratis at udvikle bilerne fra รฅr til รฅr. Fรฅ overblikket her.
Historisk set har man i Formel 1 ofte svaret, at โomkostningerne til udviklingen af en Formel 1-bil er lige sรฅ lange som en snorโ.
Sagt pรฅ en anden mรฅde โ udgifterne er uendelige. Eller. Det har det i hvert fald vรฆret. For at sikre en mere ligevรฆrdig konkurrence mellem de nuvรฆrende elleve hold er der nemlig indfรธrt et budgetloft. Det skete i 2021.
Loftet, som regulerer det samlede budget for udvikling og driften af alle Formel 1-hold, er i dag sat til 135 millioner dollars รฅrligt pr. hold โ omkring 940 millioner kroner.
Alle hold mรฅ dog undtage de tre mest lรธntunge ansatte fra selve budgetloftet. For en god ordens skyld pรฅpeger vi her, at det som regel er kรธrerne der fรฅr mest i lรธn. I hvert fald hos topholdene.
Inden omkostningsloftet blev indfรธrt, vurderede Pat Symonds, der er teknisk direktรธr hos Andretti Motorsport, som hรฅber at lande den 11. plads i Formel 1 med Cadillac, at den samlede pris pรฅ en bil kunne nรฅ op pรฅ nรฆsten 3 milliarder kroner.
LรS OGSร : Fรฅr verdens stรธrste bรธde for at ignorere tilbagekaldelse
โ I min tidligere rolle plejede jeg konstant at spรธrge holdene, hvor meget de brugte pรฅ bestemte komponenter.
โ Nogle gange ville holdene ikke sige noget, og nogle gange vidste de det ikke โ men jeg lavede nogle notater, og jeg kan beregne omkostningsstigningen med inflation efter mine รฅr med Marussia, siger den tekniske direktรธr til Motor Sport Magazine.
Her er, hvad de enkelte dele af bilen koster i dag, ifรธlge Symonds.
Sรฅ dyre er delene til en Formel 1-bil:
- Chassis: Ca. 4,9 millioner kroner
Bestรฅr af tolv lag kulfiber og vejer omkring 35 kg. - Hรฆkvinge med DRS: 595.000-1,05 millioner kroner
Designet varierer afhรฆngigt af banens krav og jordeffekten. - Forvinge og nรฆse: 990.000 kroner
En kompleks del, der pรฅvirker bilens aerodynamik ved fรธrst at bryde luften og derefter lede den rundt om bilen. - Halo: 120.000 kroner
Denne beskyttelsesramme modstรฅr tryk pรฅ op til flere tons for at beskytte fรธreren. - Gulv og vindafvisere: 990.000 kroner
Udformet til at optimere luftstrรธmmen med minimal turbulens. - Motor: 127 millioner kroner
Den 1,6 liters V6-motor med turbo- og hybridteknologi er den dyreste enkeltkomponent. - Gearkasser: 2,45 millioner kroner
Halvautomatiske systemer med otte gear, som skifter pรฅ blot 0,05 sekunder. - Brรฆndstoftank: 215.000 kroner
Lavet af kevlar og polyurethan for at undgรฅ vรฆgtskift under lรธb. - Rat: 350.000 kroner
Lavet af kulfiber og tilpasset fรธrerens behov med op til 20 knapper og funktioner. - Hydraulik: 1,2 millioner kroner
Kontrollerer bilens mekaniske systemer, herunder styring og DRS. - Bremseskiver og klodser: 540.000 kroner
Designet til effektiv kรธling og ydeevne under ekstreme forhold. - Dรฆk: 21.000 kroner pr. sรฆt
Fremstillet i forskellige gummiblandinger og tilpasset vejrforhold. - Diverse (ledningsnet, drivaksler m.m.): 350.000 kroner
Med disse udgifter er det tydeligt, at en Formel 1-bil er en af de mest avancerede og kostbare maskiner i verden. Omkostningsloftet hjรฆlper dog med at gรธre konkurrencen mere overskuelig og forudsigelig.
Lรฆs flere spรฆndende nyheder fra og om motorsportens verden lige her!
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk