Mange af os danskere gider ikke skifte til sommerdæk, når det bliver forår. Men det er ikke uden betydning, at bilen kører på det forkert gummi. Læs med her.
Når man køber en ny bil, bliver den leveret med et sæt friske sommerdæk. Og i dag skifter de fleste heldigvis til det bløde vintergummi, når middeltemperaturen kommer under syv grader. Dækimportørforeningen undersøger hvert halve år, hvor mange biler der kører med de rigtige dæk til sæsonen, og i juni 2018 viste det sig, at 19 procent af landets biler har vinterdæk på sommeren over. Ifølge autoværkstedskæden CarPeople stiger andelen af bilister med de rette dæk, men dækeksperten Christian Hove-Nielsen pointerer, at der stadig langt at gå.
– Det er tydeligt, at der er kommet flere, der ønsker sommerdæk om sommeren og vinterdæk om vinteren, men 19 procent af bilparken kører stadig på vinterdæk året rundt. Det er både risikofyldt, da vinterdækkene har dårligere greb og længere bremselængde, og dyrt, fordi vinterdæk bliver slidt hurtigere om sommeren og samtidig øger brændstofforbruget, siger Christian Hove-Nielsen, der er Product Manager, Tires og Rims i FTZ.
Læs herunder til dækbranchens bedste argumenter for at skifte til sommerdæk i de kommende uger.
Bremselængden bliver forkortet, hvis bilen har de sæsonrigtige dæk på. Moderne biler har et utal af elektriske bremseassistenter, men hvis dækket ikke har ordentligt fat i underlaget, er de ikke meget bevendt. På en tør vej ved 16 grader øges bremselængden med otte procent, hvis bilen kører med vinterdæk.
Vinterdæk har rigtig godt af at blive skånet i varmen, da de ellers bliver slidt enormt hurtigt. Vinterdæk er lavet af blødere gummi, så det kan bevare sin elasticitet i vinterkulden. I sommervarmen derimod, bliver gummiet for blødt og slides hurtigt. Bruger man vinterdæk hele sommeren over, kan der nemt slides fire millimeter dækmønster af. Det vil i sidste ende betyde, at der oftere skal købes nye vinterdæk.
Brændstofforbruget i personbiler er et brandvarmt politisk emne, og hvis man vil lette sit eget aftryk på miljøet og udlede mindre CO2, er det en god ide at skifte til sommerdæk. De mange lameller og bløde gummi på et vinterdæk giver en højere rullemodstand, så motoren skal arbejde mere for at holde bilen kørende. Dæktests fra det tyske biltidsskrift, auto motor und sport har vist, at vinterdæk gennemsnitligt har 15 procent højere rullemodstand end sommerdæk.
Sikkerhed og svingegenskaber er markant bedre på sommerdæk. Bilen kan lettere skride ud med vinterdæk på i varmen, og en undersøgelse fra den tyske bilorganisation, ADAC, viser, at vinterdæk er mindre stabile i kurver. I bund og grund skal man kun bruge vinterdæk, når der er frost, is, sne, eller sjap på vejene. Under alle andre forhold er sommerdæk bedst.
Helårsdæk er mange bilisters helgardering fordi, at så har de jo det rigtige dæk på hele tiden. Dækkene har dog så stor betydning for sikkerheden og styringen af bilen, at det er vigtigt at skifte hvert halve år og altid have det mest optimale dæk på. og derfor er helårsdæk i virkeligheden altid et kompromis.