Annonce:

Hver tredje bilist slår den adaptive fartpilot fra

Nye tal fra analysefirmaet Kantar Sifo viser, at næsten hver tredje bilister slår den adaptive fartpilot fra. Endnu flere slår vejbaneassisten fra.

En ny undersøgelse viser, at næsten hver tredje bilist deaktiverer den adaptive fartpilot i deres bil.

Undersøgelsen, der er lavet af af Kantar Sifo for Folksam, afdækker en stignende tendens. Bilisterne fravælger at bruge de avancerede assistentsystemer, der er designet til at øge sikkerheden på vejene.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Assistentsystemer som adaptiv fartpilot, vognbaneskifteadvarsel og vognbaneassistent er standard i mange nye biler. Disse systemer kan hjælpe med at forhindre ulykker ved at advare føreren om potentielle farer og i nogle tilfælde endda gribe ind for at korrigere kørslen.

Undersøgelsen viser dog, at en betydelig andel af bilisterne vælger at slå disse systemer fra. 29 procent af de adspurgte deaktiverer vejbaneassisten, mens 26 procent ikke bruger den adaptive fartpilot. 16 procent slår endda den mere avancerede aktive vejbaneassistent fra.

Der er forskel på mænd og kvinders begrundelser for at deaktivere systemerne. Mænd angiver oftere manglende køreerfaring som årsag, mens kvinder oftere henviser til manglende viden om, hvordan systemerne fungerer.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

– For at få bilisterne til ikke aktivt at slukke for systemerne, skal både vidensniveauet og køreoplevelsen forbedres, siger Maria Klingegård, trafikforsker i Folksam.

En tysk undersøgelse fra 2023 bekræfter tendensen. Også her ses det, at mange bilister vælger at deaktivere assistentsystemerne.

Det er nok, at systemet advarede unødigt eller tog fat i rattet en eller to gange, for at bilejeren slukker det for altid, siger Benedikt Holzmann, forsker ved universitetet i Kempten.

Resultaterne af undersøgelserne rejser spørgsmålet om, hvordan man bedst kan informere bilister om den korrekte brug af assistentsystemer.

Artiklen fortsætter efter videoannoncen:

Det er afgørende, at bilisterne forstår, hvordan systemerne fungerer, og hvilke fordele de tilbyder, for at de kan bruges effektivt til at øge sikkerheden på vejene.

Hvis hver tredje bilist fortsat vælger at deaktivere disse potentielt livreddende systemer, går man glip af en værdifuld mulighed for at forbedre trafiksikkerheden, mener folkene bag undersøgelsen.

Gentagne gange har andre undersøgelser dog også vist, at bilisterne forlader sig på, at teknologien tager over for dem. Men det er ikke altid tilfældet.

Annonce:

Boosted har kunnet fortælle, om flere ulykker forårsaget af bilister, der troede deres biler var selvkørende med eksempelvis den adaptive fartpilot slået til.

Besøg vores annoncører:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Læs også

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også