Annonce:

Hvilken dæktype bruger du henover vinteren?

I Danmark er det ikke et lovkrav at have vinterdæk på i perioden mellem november og marts, men er det også nødvendigt? Det er lovpligtigt i flere lande i Europa at have vinterdæk på, som f.eks. Tyskland. Vi har samlet alt der er at vide om vinterdæk, sommerdæk og helårsdæk, så kan du selv vurderer om du er sikker ved at kører på sommerdæk hele året rundt.

Sommerdæk

Dækket er det eneste der forbinder motorens kræfter med vejen og det betyder at det er i kontakten mellem vejen og dækkene af acceleration, opbremsning og styring foregår. Største delen af året er vejret perfekt til at kører med sommerdæk, dog er sommerdæk ikke helt optimale i løbet af vintermånederne. Sommerdæk bliver stive når temperaturen falder under 10 grader, og det betyder at dækkene mister grebet om vejen, som i sidste ende påvirker styreevnen men også acceleration og bremsestyrken. Det betyder at du under vintermånederne mister en portion af køreevnen, som ikke er specielt godt når vejene begynder at bliver glatte.

Sommerdæk klarer sig til gengæld fantastisk på helt tørreveje i varmt vejr, men dæktypen klarer sig dårligere end andre dæk typer på våde veje. Det er typisk i tiden mellem november og marts vi har de fleste våde dage, hvilket kraftigt påvirker bilens køreevne.

Vinterdæk

Vinterdæk er lavet af en anden gummiblanding der gør at vinterdækket ikke bliver lige så stift og mister greb i kolde temperaturer. Vinterdækket er skabt til at kører i temperaturer under 10 grader, som betyder at dækket ikke bliver stift og mister sit greb om vejen når temperaturen falder. Vinterdæk er typisk langt bedre til at bremse end andre typer dæk, når underlaget er vådt og koldt. Vinterdæk har til gengæld en længere bremseafstand på tør vej end andre typer dæk, og det er derfor en god idé, at tænke på dette når du færdes på en tør vej med vinterdæk på bilen.

Et vinterdæk er af lameltypen og slidbanemønstret er typisk opbygget af gummiblokke, som yderligere er inddelt i 4 lameller. Denne opbygning gør at slidbanens elementer bevæger sig i forhold til hinanden og derved skaber en selvrensende effekt.

Helårsdæk

Typisk når du skal træffes et valg om sommerdæk eller vinterdæk, støder du typisk på begrebet helårsdæk. Helårsdæk er dæk der i princippet duer hele året rundt, så du kan slippe for at skifte dæk hvert efterår og forår. Helårsdæk er en fantastisk sammensmeltning af vinterdæk og sommerdæk, men helårsdækket bliver stadig stivere end et vinterdæk i vinterkulden. Helårsdækket opnår dog stadig ikke helt de samme egenskaber som et vinterdæk under vinterkørsel, hvilket også er hvorfor at det er de færreste helårsdæk der godtages som vinterdæk i Sverige, hvor det er et lovkrav at have vinterdæk.

Desuden gælder reglerne for montering af vinterdæk også for helårsdæk, da det i princippet er et vinterdæk med egenskaber fra sommerdækket. Det er derfor kun lovligt at monterer helårsdæk med andre dæk der har M+S betegnelsen, som står for Mud + Snow.

Helårsdækket er dog heller ikke lige så sikre som sommerdæk om vinteren. Helårsdækket er en sammensmeltning af vinterdækket og sommerdækket, men det betyder også at helårsdækket ikke bliver lige så godt til hverken sommerkørsel eller vinterkørsel, som de andre respektive dæk. Helårsdækket er også fint til mange danskere, men hvis du kører på skiferie eller kører meget, så er det klart en fordel at holde sig til vinter og sommerdæk.

Du kan læse mere om de forskellige dæktyper hos daekekspert.dk, hvor du også kan se hvilke dæktyper du har mulighed for at bruge på din bil.

Kasper Erling
Kasper Erling
Kasper Erling er redaktionschef og medejer af Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 20 år. Email: ke@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også